Uutiset

Vaasan auto- ja moottorimuseo avaa japanilaisten autojen näyttelyn – Museolle on kotiutunut myös 5 miljoonan euron Marilyn

Jukka-Pekka Kangas nojaa apina-Datsuniin, joka tullaan näkemään teemanäyttelyssä.
Jukka-Pekka Kangas nojaa apina-Datsuniin, joka tullaan näkemään teemanäyttelyssä.
Kuva: Riikka Ilmonen
  • Riikka Ilmonen

Museon toisen kerroksen autokokoelmassa on vuosittain vaihtuvuutta. Teemanäyttely järjestetään ensimmäisessä kerroksessa.Vappupäivänä Vaasan auto- ja moottorimuseo herää talviunilta ja avaa ovensa.

Tänä vuonna museon teemanäyttely koostuu 1960–80-luvun japanilaisista autoista. Ne autot puhuttelevat ihmisiä, Vaasan veteraaniautoseuran taloudenhoitaja Jukka-Pekka Kangas toteaa.

Moni ehkä muistaa nuoruudestaan apina-Datsunin (Datsun 100A) tai Kirsikan (Datsun Cherry).

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Teemanäyttelyn Kirsikassa eli Datsun Cherryssä on ajan hengen mukaisesti karvaiset penkinpäälliset tiikerikuosilla.
Kuva: Riikka Ilmonen

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

– Suomi oli japanilaisen autoteollisuuden koemarkkina. Haluttiin nähdä, kuinka länsimaalaiset suhtautuvat niihin. Suomalaiset menettivät sydämensä japanilaisille autoille, ja edelleen tänä päivänä Toyota Corolla on Suomen yleisin auto, Kangas kertoo.

Tämä Datsun 180B SSS Coupé oli jokaisen pojan unelma aikoinaan, Jukka-Pekka Kangas kertoo.
Kuva: Riikka Ilmonen

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Näyttelyssä on nähtävillä myös ralliauto, Mitsubishi Galant VR-4, jolla entisen MM-rallikuljettajan Jari-Matti Latvalan isä Jari Latvala ajoi 1990-luvun ralleissa.

Avajaisissa kuullaan autoaiheista kantria, jota esittää paikallinen Jesse & Coyotes.

5 miljoonan euron Marilyn

Auto- ja moottorimuseo sai talvella kokoelmiinsa auton, jonka kehittämiseen on käytetty huikea summa: noin 5 miljoonaa euroa. Valtion teknisen tutkimuslaitoksen (VTT) vanhin robottiauto Marilyn eläköityi ja kotiutui Vaasaan.

– Heidän kehitystyössään auto on jo aivan vanhanaikainen, seuran puheenjohtaja Matti Maartonen sanoo 2000-luvun alun Citroënista.

– Marilyn on diesel-käyttöinen. VTT:llä on nyt sähköautoja, jotka opettelevat autonomista ajamista, Kangas tarkentaa.

Vaasan auto- ja moottorimuseoon kotiutunut robottiauto Marilyn näyttää melko tavalliselta autolta, mutta sen kehitystyöhön on laitettu miljoonia euroja.
Kuva: VTT

Museon toisessa kerroksessa sijaitsevan auton ohessa näytetään videolla, kuinka Marilyn tunnistaa sumussa ajaessaan jalankulkijan ja väistää sitä.

Maartonen kertoo, että museo saa mahdollisesti kokoelmiinsa myös Wärtsilän ensimmäisen diesel-laivamoottorin. Moottori on valtava, ja sen arvioidaan painavan kymmeniä tuhansia kiloja.

– Päivämäärää ei vielä ole lyöty lukkoon, mutta uusimman tiedon mukaan se olisi tulossa meille tänä kesänä. Sen siirtäminen tulee olemaan aika iso projekti.

Museolle pääsee tänä vuonna vierailemaan pidempään kuin aikaisemmin.

– Olemme yleensä sulkeneet museon elokuun lopussa, mutta viime vuonna tuli soittoja ja kyselyjä museovierailusta syyskuun alussa, joten suljemme vasta 15.9., Kangas sanoo.

Mainos

Mainos päättyy

Mainos

Mainos päättyy

Jaa artikkeli
Lounaspaikka