Kolumnit

Miksi media on niin apea?

story-image
Kuva: Jarno Pellinen
  • Anton Salmi

”Näin Putin voi testata uutta presidenttiä”, ”Tältä näyttää koronajoulu 2023”, ”Suomeen tehtyjen ulkomaalaisten investointien määrä jatkoi laskuaan.”

Edellä on muutama poiminta mediasta. Onneksi etsimällä sentään löytyy juttuja, jotka tuovat positiivisia tuulahduksia. Tämänkin lehden sivuilta saimme lukea kolumnin siitä, kuinka ”Synkistelyn saa unohtaa, Vaasa kasvaa”.

Näin yrittäjänä (ja etenkin tuotteita myyvän yrityksen osaomistajana) toivoisin näkeväni enemmän myönteisiä uutisia. Täysin empiirinen, objektiivinen eikä mitenkään validoitu mielipiteeni on, että suhde on tällä hetkellä 70:30, valitettavasti 70 prosenttia huonoja uutisia.

Jos tavoitteena on saada niin Pohjanmaa kuin koko Suomi kasvuun ja nousuun, ihmisille pitää antaa enemmän toivoa. Kaikki ei ole niin huonosti kuin jotkut mediat antavat ymmärtää.

Pitää muistaa vahva kriittinen lukutaito: huonot uutiset keräävät enemmän klikkejä ja kasvattavat mainostuloja, eli niiden julkaiseminen on kannattavaa liiketoimintaa.

Vasta haettuani hakukoneella erikseen hyviä uutisia sain ilokseni lukea otsikoita Pohjanmaalla tapahtuvista hyvistä asioista: Wärtsilä sai tilauksia energian varastoimisratkaisuista, talopakettimarkkinoille tulossa uusi yritys, Lounealta vähintään kahden miljoonan investointi Vaasan seudulle.

Laajennan perspektiiviä kattamaan koko maan ja otan esimerkkejä helmikuun alulta. Olin tuolloin näytteilleasettajana Siltatekniikan päivillä ja keskustelin tauon aikana muiden tuotteita ja palveluja myyvien edustajien kanssa. Kysyin kaikilta aika lailla samat kaksi kysymystä: oliko vuosi 2023 huono ja mitkä odotukset ovat vuodelle 2024?

Jokaisen vastaajan viesti oli samanlainen: Vuosi 2023 ei ollut mahtava, mutta tappiota ei tehty, ja kasvu on nyt vähän hidasta. Tulevaisuusodotuksissa kaikki olivat varovaisen optimistisia, ja suurin konsensus oli siitä, että ”eiköhän tämä nousuun lähde, kunhan lumet sulavat”.

Tässä vaiheessa ehkä pohdit, että ”mitä se Salmi tällä höpinällään hakee?”. No, me yrittäjät tietenkin toivomme, että lööppien 30:70-valtasuhde kääntyisi päinvastaiseksi, eli että 70 prosenttia olisi hyviä uutisia.

Olisi hyvä nähdä, että taloudellinen tilanne ei ole niin paha kuin voisi luulla, ja että yleisestikin asiat ovat paremmalla tolalla, kuin media välillä antaa uskoa.

Mitä voimme tehdä muutoksen eteen? Älä klikkaa huonoja uutisia.

Jos positiivisista asioista kertovat artikkelit saavat enemmän silmäpareja, ne alkavat kiinnostaa mainostajia ja niitä alkaa näkymään enemmän. Lopettakaamme otsikoissa esille tuotujen asioiden kauhistelu kaveriporukassa ja keskittykäämme kertomaan niistä hyvistä jutuista, joita olemme kuulleet.

Positiivinen asenne on yksi avain talouden nostamiseen, nähdään siis tästedes lasi puoliksi täynnä!

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jaa artikkeli
Lounaspaikka