Teknillisen alan opettajista on pulaa, osaajista kova kilpailu

Pitkään on puhuttu osaajapulasta Vaasan seudulla. Pulaa on varsinkin teknisen alan osaajista. Tämä näkyy koulutuksessa, varsinkin teknisten alojen koulutuksessa.

Ja nyt vasta rakennetaan akkuklusteria, joskin Brittiläisen Johnson Mattheyn (JM) päätös vetäytyä täysin akkumateriaalien tuotannosta vesittää hieman Vaasan suunnitelmia, hetkellisesti.

Nyt toivotaan, että JM löytää liiketoiminnalle ostajan, joka jatkaa yhteistyötä Vaasan kanssa. Edellytykset ovat mitä mainioimmat.

On ymmärrettävää, että kansainväliset yritykset, kuten Wärtsilä, Danfoss tai ABB vetävät puoleensa nuoria insinöörejä.

Tarjolla on jännittävä työympäristö ja monipuolinen urapolku. Näin sen tuleekin olla.

Nämä suuret teollisuusyritykset ovat meidän alueemme veturiyrityksiä, jotka luovat sitä kuuluisaa hyvinvointia.

Arvio on, että jopa 80 prosentilla työntekijöistä on ammatillinen koulutus. Vamialla on siis tärkeä rooli tuottaa osaajia teollisuudelle ja tulevalle akkuteollisuudelle.

Suuret veturit eivät nimittäin kulje ilman osaajia. Ei tänne saada houkuteltua akkuteollisuuden yrityksiäkään, jos meillä ei ole tarjota osaavaa työvoimaa.

Haasteena on opettajapula.

Harva harkitsee opettajan uraa insinööriopintojen jälkeen. Olettamus on, että opettajaksi pätevöityminen vaatii monen vuoden lisäkoulutuksen.

Näin ei ole.

Toinen harhaluulo on, että esimerkiksi Vamialle ei pääse opettajaksi, jos opettajan pätevyyttä ei löydy.

Sekään ei pidä paikkaansa.

Pätevöityminen järjestyy työn ohessa monimuoto-opiskeluna. Vuoden tai kahden opiskelun jälkeen opettajan pätevyys on hankittu.

Insinöörille tai diplomi-insinöörille, joka on kiinnostunut opettajan urasta, on tarjolla tärkeä työ ja tehtävä tuottaa osaajia teollisuudelle ja energiaklusterille.

Palkkataso on riittävä, varsinkin ottaen huomioon, että vapaita viikkoja on vuodessa 12. Ja opettajat viihtyvät, työyhteisö ja työympäristö ovat viihtyisiä ja antoisia.

Ne, jotka valitsevat opettajapolun, jäävät koulumaailmaan. Vamia on investoinut robotiikkaan ja automaatioon, ja konekanta on hyvällä tasolla. Siitä koulutus ei jää kiinni.

Opettajapula ei ole vielä akuutti, mutta kun kilpailu osaajista kovenee, ongelma kärjistyy.

Siispä insinöörit ja diplomi-insinöörit! Suosittelen valitsemaan opettajan uran, se on hyvä ja turvallinen valinta.

Vamian rehtori