Veronmaksajien eurojen on riitettävä moneen, kun joka puolella Vaasaa tapahtuu paljon

Vaasan kaupunkikuva muuttuu nyt ripeään tahtiin, kun eri puolilla kaupunkia on meneillään isoja hankkeita.

Vaikka monet hankkeet ovat yksityisten yritysten, kuten akkuteollisuusinvestoinnit Laajametsässä tai Wärtsilän uusi teknologiakeskus Vaskiluodossa, meidän veronmaksajien rahoja tarvitaan esimerkiksi investointeihin liittyviin maanrakennustöihin ja infran, kuten teiden rakentamiseen.

Viime viikolla kaupunkiympäristölautakunta valitsi brittiläisen Johnson Matthey -yhtiön varaaman akkutehdastontin esirakentamisen toisen vaiheen pääurakoitsijaksi Ab Sundström Oy Entreprenadin.

Työhön kuuluu muun muassa massanvaihtoa, pengerryksiä, tasauksia ja louhintatöitä tontilla, jonka koko on noin 50 hehtaaria.

Kilpailutettu hinta pelkästään tästä yhden vaiheen maanrakennustöistä on 1,15 miljoonaa euroa. Rakennuttajana on Vaasan kaupungin kuntatekniikka.

Kaikki akkuteollisuusalueen tontit ovat niin julmetun suuria, että erilaisten maanrakennus-, tienrakennus- ja muiden töiden hinnat kohoavat väkisinkin korkeiksi. Mutta aikanaan alueelta saadaan kaupungille hyvin tuloakin, esimerkiksi kiinteistöveroina.

Kaupungin kuntatekniikalla on ensi vuonna työntäyteinen vuosi, jos kaupunginvaltuusto suo loppuvuoden budjettikokouksessaan rahat suunniteltuihin projekteihin.

Kuntatekniikan suurin ponnistus ensi vuonna on Vaasan ja Mustasaaren bussiliikenteen uusiminen. Se vaikuttaa suoraan monen asukkaan liikkumiseen.

Uudistus on iso. Koko joukkoliikenteen järjestämissysteemi muuttuu ja ympäristöä säästäviä biokaasubusseja hankitaan lisää.

Bussilinjat muuttuvat heilurilinjoiksi, vuorotiheys paranee, ja uusia reittejä tulee sinne, missä arvellaan ihmisten liikkuvan.

Uusia linjoja suunnitellaan esimerkiksi Vaskiluotoon Wärtsilän työmatkaliikenteen ja uusien laivavuorojen takia ja Liisanlehtoon, koska siellä avautuu uusi hypermarket.

Suunnitelmien mukaan Vaasan ja Mustasaaren bussit ajavat ensi kesän uudistuksen jälkeen yhden arkivuorokauden aikana yhteensä noin 6 000 kilometriä, kun ne nyt ajavat reilusti alle 5 000 kilometriä vuorokaudessa.

Muitakin Vaasan liikenteen parannuksia on kuntatekniikassa ensi vuonna suunnitteilla.

Esimerkiksi veneväylien ylläpito on tähän saakka ollut pitkälti veneseurojen vastuulla, ja kaupunki on avustanut niitä. Ensi vuonna kaupunki alkaa ylläpitää ja parantaa veneväyliä myös omana työnään. Myös pienvenesatamien parantaminen jatkuu.

Ensi vuonna keskustan kävelykatu pitenee Pitkänkadun ja matkakeskuksen välillä, ja myös liikennevalojen kunnossapitoa parannetaan siinä määrin, kun valtuusto myöntää määrärahoja.

Nämä kaikki kohennustoimet vaikuttavat suoraan tavallisten ihmisten, meidän vaasalaisten kulkemiseen.

Kaupungin kaavoituksessakin käytetään veronmaksajien euroja kiinnostaviin hankkeisiin ensi vuonna.

Uutena alkaa esimerkiksi Wärtsilän keskustan alueen kaavoittaminen. Nyt siihen tehdään kaavojen tarvitsemia taustaselvityksiä.

Vielä ei ole selvää, jääkö alue Wärtsilän omistukseen vai ei. Joka tapauksessa kaavoitus on aloitettava, jotta voidaan suunnitella, mitä toimintoja tälle alueelle voi tulla.

Todella kiinnostavaa nähdä, miltä alue näyttää vaikkapa 10 vuoden kuluttua!