Pääkirjoitus

Pian sähköpotkulauta taas suhahtaa ohi

story-image
  • Terhi Ekola

Sähköpotkulautakausi alkaa taas pian, ja Vaasassakin niiden suhahteluun jalkakäytävillä ja pyöräteillä on totuttu muutaman viime vuoden aikana.

Ne ovat kätevä menopeli etenkin nuorille, joilla riittää luottoa omaan havainnointikykyyn ja joita kaatuminen ei pelota. Sellaisella on helppo kiitää vaikkapa kouluun, jos on myöhästynyt bussista tai kun ei yöllä jaksa kävellä kotiin.

Sähköpotkulautakauden pärähtäessä kunnolla käyntiin potkulautoja alkaakin löytyä ympäri kaupunkia risteyksistä ja tienpientareilta.

Sähköpotkulaudoissa on paljon hyvää, ja ne tuottavat monille iloa ja helpotusta arkeen. Valitettavasti tällä kolikolla on toinenkin puoli.

Monet nuoret ovat joutuneet niillä onnettomuuteen, ja osalle on käynyt todella huonosti. Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin vuoden takaisen selvityksen mukaan huomattava osuus sähköpotkulaudalla loukkaantuneista sai vähintään keskivaikeita vammoja, kuten murtumia. Jotkut potilaat joutuivat pitkäaikaiseen kuntoutukseen ja menettivät onnettomuuden takia useita terveitä vuosia.

Sähköpotkulautaonnettomuuksissa on usein mukana alkoholi, ja ne tapahtuvat useasti miehille.

Sähköpotkulautailun lieveilmiöihin ja vaaroihin on kuitenkin havahduttu sekä Vaasassa että Pariisissa.

Pariisilaiset ovat niin läpeensä kyllästyneitä niihin, että he äänestivät puolitoista viikkoa sitten sähköpotkulautojen kieltämisen puolesta. Siellä kaupunki luopuu vuokrakäyttöisistä sähköpotkulaudoista ensi syksynä.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaasassa huoli ja ärtymys eivät ole Pariisin luokkaa, mutta täälläkin on tiedostettu sähköpotkulautojen vaarallisuus.

Vaasassa sähköpotkulautojen nopeusrajoitukseksi asetettiin jo viime vuonna ydinkeskustassa 15 kilometriä tunnissa ympäri vuorokauden. Koko kaupungissa se pätee yöllä kello kello 22–06 välillä. Lain mukaan sähköpotkulautojen suurin sallittu nopeus on 25 kilometriä tunnissa.

Suurimpana ongelmana Vaasassa pidetään kuitenkin lautoihin kohdistuvaa ilkivalta, niiden kaatamista ja siirtämistä keskelle kulkuväyliä. Kaupunkiympäristölautakunta tiukentaakin sähköpotkulautojen käytön ohjeistusta. Jatkossa asiakas joutuu ottamaan valokuvan pysäköidystä potkulaudasta. Sillä voi todentaa, onko se pysäköity asianmukaisesti.

Lue lisää Vaasassa laadituista ohjeista sähköpotkulautojen vuokraukselle tästä lehdestä.

Vaasan Liikenteessä tapahtuu muutakin. Tässä lehdessä kerromme myös, että Höstveden ja Merikaarron välisen pyörätien rakentaminen alkaa lähikuukausina. Siitä on puhuttu ja haaveiltu vuosia, ja nyt se realisoituu – osittain.

Kuinka ollakaan, pyörätie rakennetaan paloissa, ja tällä erää vain pari kilometriä. Tämä johtuu siitä, että rakentamiskustannuksiin osallistuvalla valtiolla eivät rahat riitä muuhun tässä vaiheessa.

Iloitkaamme kuitenkin siitä, että tieosuudella saadaan edes pari kilometriä lisää pyörätietä, sillä nykyisellään autotie on vaarallinen kävelijöille ja pyöräilijöille.

Myös Vaskiluodon liikennejärjestelyihin on luvassa muutoksia. Liikenne siellä on lisääntynyt Wärtsilän 1 500 työntekijän siirryttyä töihin sinne rakennettuun Sustainable Technology Hubiin. Liikennevirtojen odotetaan kasvavan saarella edelleen, minkä vuoksi Niemeläntien ja Vaskiluodon sillan risteykseen suunnitellaan jopa neljän kaistan liikenneympyrää. Lue siitäkin tästä Vaasa-lehdestä!

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jaa artikkeli
Lounaspaikka