Pääkirjoitus

Potentiaalinen Vaasaan muuttaja on tavoitettava ja vakuutettava

story-image
Kuva: Jarno Pellinen
  • Riikka Ilmonen

Oletteko nähneet Vaasan kaupungin kampanjavideon, jolla pyritään löytämään osaajia alueelle?

Vaasa, miksi aina Vaasa, salapoliisihahmo kysyy englanniksi työhuoneessaan, joka on täynnä Vaasa-aiheisia kuvia ja tekstejä. Videolla kerrotaan alueen kehittyvästä yrityskentästä ja positiivista seikoista. Lopuksi salaperäinen musiikki soi ja etsivä toteaa dramaattisesti: ”Ne kaikki hyvät teot ja hyvät työt johtavat Vaasaan”.

Valtakunnallinen kampanja on Vasekin, Vaasan kaupungin ja kuuden alueen yrityksen tekemä, ja se on myös osa kaupungin ja Vasekin yhdessä tekemää imagotyötä.

Vasekin markkinointipäällikkö Mari Kattelus kertoo, että kampanjan on suunnattu 23–40-vuotiaille. Hän myös toteaa, ettei kaupunkin imagonluoti ole aivan yksinkertaista, sillä monilla kaupungeilla on samoja, hyviä ominaisuuksia, kuten luonnonläheisyys, ruuhkattomuus ja monipuoliset harrastusmahdollisuudet. Merkityksellinen työ on nuorille tärkeää, ja se on yksi Vaasan valttikortti.

Kyseinen kampanja on tehty suomeksi ja englanniksi. Ruotsinkielisille Vaasa on entuudestaan tuttu ja he ovat halukkaita muuttamaan tänne. Suomenkielisten osalta tilanne on toinen, ja juuri siksi on panostettava suomenkielisen väestön tavoittamiseen ja vakuuttamiseen.

Yhdellä Vaasan yliopiston kurssilla tarkastelimme ryhmämme kanssa Porin kaupungin markkinointikampanjaa. Jos olette törmänneet Porisuhdeneuvojaan, tiedätte mistä puhun.

Porilainen Joonas Nordmanin parodioi kampanjassa entistä kaupunginjohtajaa Anna-Maija Luukkosta. Kampanjasta tuli hitti ja palkittu. Voinee myös sanoa, että se oli onnistunut. Porin muuttovoitto oli vuoden 2022 tammi-lokakuussa suurempi kuin kertaakaan vuoden 1980 jälkeen.

Kampanja oli viihdyttävä porilaisille, mutta mikä tärkeintä, myös ulkopaikkakuntalaisille. Siinä osattiin nauraa itselleen ja uskallettiin tehdä asioita tavallisesta poikkeavalla tavalla.

No miten Pori liittyy Vaasaan? En sano, että Tomas Häyryä täytyisi alkaa parodioimaan Vaasan kielipoliittisista kysymyksistä, keskustan ilmaisten parkkipaikkojen vähyydestä ja muista kaupunkimme ikuisuusaiheista.

Mutta olen sitä mieltä, että jos haluamme saada tänne osaajia, on Vaasan markkinointiin ja imagotyöhön laitettava paukkuja, ja niin kaupunki näyttää tekevän. Sillä vaikka työpaikkoja olisi ja puitteet olisivat muutoinkin kohdallaan, ei se hyödytä ketään, jos viesti ei tavoita mahdollista Vaasaan muuttajaa.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jaa artikkeli
Lounaspaikka