Pääkirjoitus

Ruusut ja risut kiinnostaa ja kuumentaa

story-image
Kuva: Jarno Pellinen
  • Laura Krohn

Ruusut ja risut on Vaasa-lehden suosituimpia palstoja. Siihen on yleensä kolmen viikon jono, mutta vuodenvaihteen aikana onnistuimme purkamaan hieman sumaa.

Monesti kysytään, että kumpia tulee enemmän. Ilahduttavasti ruusuja, mutta ne ovat yleensä lyhyitä ja ytimekkäitä. Risut taas ovat pitkiä vuodatuksia, joten merkkimääräisesti niitä tulee enemmän.

Toimituksella on oikeus valita, mitä lähetetyistä viesteistä julkaistaan ja muokata tekstejä. Välillä toimitukseen otetaan yhteyttä, että miksi viestiä ei ole julkaistu tai miksi se on lyhennetty ja muokattu.

Jotta viestin saa läpi, ensinnäkin lähettäjän pitää olla oikea henkilö, jolla on oikeat yhteystiedot. Käymme läpi jokaisen kohdalla, että osoite on oikea katu ja puhelinnumero muuta kuin 050-1234567. Jos epäilys herää, tarkistamme nimen, osoitteen ja puhelinnumeron. Suurimmaksi osaksi kuitenkin tavalliset lehden lukijat antavat kiitosta tai moitteita.

Viesti ei voi olla lainvastainen, esimerkiksi kunnianloukkaus tai kiihottamista kansanryhmää vastaan. Lisäksi pyrimme moraalisesti oikeaan, hyviin tapoihin ja selkeään kieleen. Nimimerkin takaa ei ole sopivaa huudella ilkeästi ja loukkaavasti tunnistettavaa henkilöä kohtaan. Sellaisia kohtia siistimme.

Nettikeskustelujen ikävä sävy ja räyhä pidetään pois sillä, että ammattitaitoinen toimittaja toimittaa tekstit. Palautteen voi sanoa niin monella tavalla. Uskon, että rakentavalla palautteella on suurempi vaikutus kuin ikävällä sävyllä.

Lisäksi lyhennämme tekstiä, otamme pois toistot, korjaamme kielivirheet, lisäilemme välimerkkejä.

Priorisoimme paikallisia aiheita, valtakunnan politiikka sopii paremmin muille areenoille.

Tässäkin lehdessä ruusuja ja risuja on yhteensä 60 kappaletta. Toimitus koostaa palstaa muiden töiden ohessa, eikä yhden viestin hiomiseen ole kauhean paljon aikaa. Joskus muokkaus onnistuu meiltä paremmin, joskus huonommin.

Kannattaa siis jo lähettäessä panostaa hetki muotoiluun. Mitä selkeämpi, lyhyempi ja asiallisempi teksti, sitä varmemmin se päätyy lehteen sellaisenaan.

Mieti myös hetki vastaanottajaa. Miten itse haluaisit saada palautetta? Olen vastaanottanut puheluita, joissa työntekijä on kertonut valvoneensa öitään ilkeän palautteen vuoksi.

Pohdin monesti myös sitä, onko kohtuullista, että pienyrittäjä nostetaan tikunnokkaan jostain yksittäisestä, pienestä asiasta, kuten ettei ravintolan pöytä ollut juuri kyseisellä hetkellä siivottu. Ja ne 99 kertaa, kun pöydät ovat siistinä, jäävät kertomatta.

Parasta olisi antaa palaute suoraan yritykselle, on se sitten kiinteistöhuolto, kauppa tai ravintola, joko heti paikan päällä tai heidän omia kanaviaan pitkin.

Lukijoiden palsta on hyvä väylä sille, että epäkohdat pääsevät esiin. Selvä merkki on, jos jokin taho saa eri henkilöiltä toistuvasti hyvää tai huonoa palautetta. Esimerkiksi hyvinvointialueen palkanmaksusta on jätetty lukuisia risuja.

Joskus viesteistä huokuu tarkoituksellisuus. Emme toki voi millään tietää kaikkia tarkoitusperiä, onko kehujen taustalla sisäpiirin henkilö tai haukkujen takana katkeroitunut entinen työntekijä. Samasta aiheesta samalta lähettäjältä ei julkaista useita viestejä, vaan annamme tilaa muille aiheille ja kirjoittajille.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jaa artikkeli
Lounaspaikka