Uutiset

50 vuotta liikenne- onnettomuuksia

Haastattelun aikaan Kalevi Laineella on ollut tutkittavanaan monta onnettomuutta lyhyen ajan sisään. Välillä voi olla kuukausienkin taukoja.
Haastattelun aikaan Kalevi Laineella on ollut tutkittavanaan monta onnettomuutta lyhyen ajan sisään. Välillä voi olla kuukausienkin taukoja.
Kuva: Tomi Kosonen
  • Miika Huhta

Vaasalainen Kalevi Laine on jo 50 vuoden ajan etsinyt syitä. Syyllisiä hän ei etsi.

Hänet nimitettiin Pohjanmaan alueen liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntaan 14.9.1972.

79-vuotias Laine on seurannut aitiopaikalta suomalaisen liikenneturvallisuuden kehitystä. Autojen parantunut turvatekniikka on vähentänyt liikennekuolemia, mutta niiden perimmäinen syy on säilynyt samana.

– Suurin (onnettomuuksiin johtava) tekijä on ratin ja selkänojan välissä. Ihminen tekee tietämättään, vahingossa tai tietoisesti jotakin väärin.

Kalevi Laine pyrkii aina käymään onnettomuuspaikalla, jolloin tutkinnassa pääsee heti vauhtiin. Joskus ajoneuvo on hinattava, liikenteen sujuvuudenkin kannalta, toisaalle, missä sitä voi tutkia rauhassa.
Kuva: Tomi Kosonen

Laineen aloittaessa tutkijana Suomessa kuoli liikenteessä vuosittain yli tuhat ihmistä. Nykyään liikenteessä menehtyy vuositasolla reilu 200 ihmistä.

– Nykyään on enemmän räikeitä ylinopeuksia. Muutoin melkein kaikki onkin paremmin kuin aiemmin. Autot ovat parempia, tiet ovat parempia ja yleinen tietämys liikennesäännöistä on parempaa.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käyttämätön turvalaite ei auta

Onnettomuuksista tarvitaan perusteellista tietoa, jotta niiden syitä voidaan vähentää. Onnettomuustietoinstituutti hallinnoi tutkinnoista kerättyä tietoa. Tutkijalautakunnat tutkivat kaikki kuolemaan johtaneet tie- tai maastoliikenneonnettomuudet Suomessa. Lautakuntiin kuuluu asiantuntijoita ajoneuvotekniikan lisäksi poliisista sekä lääketieteen, tienpidon ja käyttäytymistieteen aloilta.

Siviilityökseen katsastusmiehenä toimineen Laineen tehtävänä on tutkia ajoneuvot. Hänellä on takanaan noin 800 onnettomuustutkintaa.

– Autoista tutkitaan valot, jarrujen kunto ja ohjauksen toimivuus. Yleisimmät autoon liittyvät ongelmat ovat renkaissa. Niistä tutkitaan tarkasti muun muassa rengaspaineet ja urasyvyys.

Ajoneuvotekniikan tutkijan lisäksi onnettomuuspaikalla käyvät tutkijaryhmästä ainakin poliisijäsen ja liikennetekninen jäsen, joka tutkii tietä ja olosuhteita. Kokonaisuudessaan onnettomuudesta tutkitaan sen kulku, olosuhteet, riskitekijä ja seuraukset. Tutkimus ei ota kantaa syyllisyys- tai korvauskysymyksiin.

Kalevi Laine sanoo tutkinta-aikojen vaihtelevan tapauskohtaisesti. Pisimmillään ajoneuvojen tutkimukset voivat kestää viikkojakin.
Kuva: Tomi Kosonen

Laine kiinnittää huomiota myös turvalaitteisiin. Ovatko ne kunnossa ja onko niitä käytetty.

– Turvatyyny ja -vyö auttavat yhdessä. Tyyny ei auta yksistään.

Laine ei lakkaa ihmettelemästä, miksi turvavyötä ei käytetä.

– Olisi säilynyt hengissä tai ei olisi vammautunut, jos... Kuinkahan monta kertaa olen kirjoittanut noin tutkintaselostukseen, kokenut tutkija huokaa.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jos Amerikan presidenttikin, niin...

Yksi tutkinta vuosikymmenten takaa on painunut Laineen mieleen. Henkilöauto oli ajautunut kuorma-auton eteen suoralla tiellä kesäkelillä ja päiväsaikaan. Tällaiset tapaukset saattavat olla tahallisia, mutta muutakin syytä pidettiin mahdollisena. Laine huomasikin palan puuttuvan moottorista. Se ei tuntunut loogiselta kolarissa syntyneeksi. Onnettomuuspaikalta ennen törmäyspaikkaa tehty löytö vahvisti ajatusta.

– Uskon omaisten olleen helpottuneita saadessaan tietää, ettei teko ollut tahallinen.

Laine ei koe, että tutkittavat tapaukset jäisivät vaivaamaan.

– Alussa voi vähän pyöriä mielessä, mutta ei enää tutkintaselostuksen kirjoittamisen jälkeen.

Autojen lisäksi Laine on tutkinut onnettomuuksien yhteydessä muun muassa moottorikelkkoja. Erikoisinta tutkimaansa laitetta kysyttäessä, hän mainitsee sähkökäyttöisen pyörätuolin.

Laine haluaa tutkinnoissa selvittää, mitä on oikeasti tapahtunut. Usein tutkinta etenee poissulkemalla mahdollisuus kerrallaan.

– Tiimityöskentely eri hallinnonalojen kanssa on myös mukavaa.

Pähkinät ja ajoneuvot kuuluvat Laineella myös vapaa-aikaan.

– Harrastan vanhoja maastureita. Yksi on jo museorekisterissä ja parhaillaan hitsailen toista, intohimoinen ristikoiden ratkoja kertoo.

50 vuoden tutkintauralle ei toistaiseksi näy päätepistettä. Laine ei ole miettinyt, kuinka pitkälle hän jaksaa ja jatkaa. Tutkijalautakunnassa ollaan viiden vuoden jaksoissa. Uusin on kestänyt nyt noin vuoden.

– Sanon leikillisesti muille jäsenille, että jos (ikätoveri) Joe Biden uskaltaa ottaa Amerikan johtaakseen, kyllä minäkin tätä pystyn tekemään.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jaa artikkeli
Lounaspaikka