Uutiset

Ajoittainen haju saattaa siirtää rakentamista – Rahkolan ja Saippuatehtaan kaavan valmistuminen vie vielä aikaa

Nurin menneessä kaavassa asumista kaavailtiin noin 70 metrin päähän jätevesialtaista. Jo olemassa olevista kerrostaloista matkaa altaille on noin 40 metriä.
Nurin menneessä kaavassa asumista kaavailtiin noin 70 metrin päähän jätevesialtaista. Jo olemassa olevista kerrostaloista matkaa altaille on noin 40 metriä.
Kuva: Jarno Pellinen
  • Jouni Pihlajasaari

Påttin jätevedenpuhdistamon lähialueella Vaasan Palosaarella tehtiin koko viime vuoden ajan hajututkimuksia.

Selvitykset liittyivät Rahkolan ja Saippuatehtaan alueen asemakaavatyöhön, jonka tavoitteena on luoda vanhaan tehdasmiljööseen rakennuspaikka usealle sadalle merelliselle kerrostalokodille.

Vaasan kaupunginvaltuusto hyväksyi alueelle asemakaavan jo keväällä 2018, mutta korkein hallinto-oikeus hylkäsi joulukuussa 2020 Vaasan kaavoittajan vuonna 2012 alkaneen urakan tuloksen. Saman kannan oli vuotta aiemmin ottanut hallinto-oikeus.

Oikeusasteiden mukaan kaavaan kuuluvat hajuselvitykset eivät olleet riittäviä. Käytännössä kyse on siitä, kuinka lähelle puhdistamoa voidaan tehdä asuinrakennuksia niin, että asuminen on niissä turvallista ja viihtyisää.

Kaava olisi mahdollistanut kotien tekemisen lähimmillään noin 70 metrin päähän puhdistamon jätevesialtaista. Jo olemassa olevista kerrostaloista matkaa altaisiin on lyhimmillään noin 40 metriä.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Parempaan päin

Kaavoittaja aloitti uuden prosessin runsas vuosi sitten.

Konsultti teki viime vuonna edellistä tarkemman ja perusteellisemman hajututkimuksen, jossa huomioitiin tulevaa rakennuspaikkaa vuoden ympäri eli jokaisena vuodenaikana.

Kaavoitusarkkitehti Oliver Schulte-Tigges Vaasan kaupungilta kertoo, että hajuolosuhteet ovat Palosaaren kulmilla parantuneet.

– Asiat ovat menneet Påttin puolesta eteenpäin. Olen tulosten perusteella varovaisen toiveikas.

Hän kertoo, että varsinkin kokonaiskeskiarvoon liittyvät hajuarvot ovat parantuneet edellisiin mittauksiin verrattuna.

– Mittauksissa on kuitenkin havaittu hetkellisiä hajulähteitä ja hetkiä, jolloin hajua selvästi on. Havainnot voivat liittyä esimerkiksi puhdistamon lietesiilorakennuksen toimintaan, kuten lietteen käsittelyyn ja lastaukseen ajoneuvoon. Voi olla muitakin asioita, jotka hetkellisesti ja tietyksi ajaksi tuovat selvää hajua.

Påttin jätevedenpuhdistamo sijaitsee aivan asutuksen kyljessä. Arkistokuva.
Kuva: Eetu Sillanpää

Schulte-Tigges korostaa, että tällaiset syyt saadaan usein helposti korjattua, kun ne huomataan ja niihin reagoidaan.

– Valmiit tulokset vaativat vielä kokonaisvaltaista tarkastelua. Tarkennettua arvioimista tarvitsevat myös nämä yksittäiset havainnot eli koska ja missä sääoloissa niitä havaitaan, ja onko Påttilla tapahtunut jotakin tällaisena hetkenä. Heillä on omaa tietoa siitä, mikä on ollut toiminnan ja prosessin tilanne.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Perusteellinen loppuarvio

Tärkeimpään kysymykseen eli siihen, kuinka lähelle puhdistamoa voidaan rakentaa, Schulte-Tigges ottaa kantaa kieli tarkasti keskellä suuta.

– Uudet tutkimustulokset tukevat jo aiemmin tekemiämme ratkaisuja. Voi kuitenkin olla järkevämpää rakentaa hieman kauemmaksi, jos hetkellisten hajujen katsotaan leviävän laajalle alueelle. Väliin voidaan jättää myös suojaavaa puustoa. Vielä on kuitenkin ennenaikaista tehdä lopullisia linjauksia.

Kaavaa odotellessa valtaosa Saippuatehtaan kiinteistöistä on mennyt todella huonoon kuntoon. Arkistokuva.
Kuva: Samppa Toivonen

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaavoitusarkkitehdin mukaan kaavoitustyön edetessä käydään tiivistä vuoropuhelua viranomaisten välillä. Kerran kumottua kaavaa ei haluta enää vaarantaa.

– Jatkossa viranomaisten välille saadaan riittävä yhteisymmärrys tuloksista ja niiden tulkinnasta. Haluamme perinpohjaisen, perusteellisen ja loogisen loppuarvion kaavatyön pohjaksi.

Schulte-Tigges arvioi, että kaavaprosessi vie kaikkine vaiheineen jo teknisesti vähintään vuoden, jos matkalle ei osu lisäviivytyksiä.

– Tässä kaavassa on potentiaalia, että moni vaihe venyy. En lähde edes arvailemaan, minkälaisia käänteitä tulee eteen. Paljon on jo tehty ja ajateltu asioita kaavaa varten, mutta tarkasti prosessia seuraavia tahoja on useita ja aina tapaa tulla uusia kuvioita matkaan.

Kaava-alueen rakentamista yhdessä kaupungin ja maanomistajien kanssa suunnitteleva rakennusliike YIT on nimennyt hankkeen Wasa Marinaksi.

Mainos

Mainos päättyy

Mainos

Mainos päättyy

Jaa artikkeli
Lounaspaikka