Kisa parkkiruuduista kiihtyy sairaalassa – H-talon valmistuminen tuo loppusyksystä satoja uusia potilaita.

Ulf Stenbacka sanoo, että parkkeeraamisen ohjaileminen opasteilla ei onnistu. Vain raha tehoaa.
Kuva: Samppa Toivonen

Loppusyksystä lähtien Vaasan keskussairaalan alueella asioi päivittäin satoja kansalaisia nykyistä enemmän. Potilasmäärä kasvaa, kun uuden H-talon aukeaminen tuo sairaalalle Huutoniemen sairaalan ja terveysasemien potilaita.

Pahimmissa kauhuskenaarioissa syksyn on povattu aiheuttavan keskussairaalalle todellisen pysäköintikaaoksen. Käykö taistelu vapaista ruuduista ennustetun veriseksi, kun jo nyt parkkipaikan löytäminen on sairaala-alueella toisinaan vaikeaa?

Pohjanmaan hyvinvointialueen tekninen johtaja Ulf Stenbacka ei suostu ainakaan tässä vaiheessa pahimpiin kauhukuviin uskomaan.

– Jo nyt kuulee jatkuvasti, että parkkipaikat ovat kortilla. Silti parkkitalossa on joka päivä kaksi kerrosta kokonaan tyhjänä. Lisäksi alueelle tulee lähiaikoina satakunta uutta parkkipaikkaa. On liikaa sanottu, että olisin luottavaisin mielin, mutta uskon, että pahinta kaaosta eletään uuden sairaalarakennuksen sisällä, kun uusia tiloja otetaan käyttöön, ei parkkipaikoilla.

Syksyn kuluessa pesäpalloilijoiden harjoituskenttä palaa pysäköijien käyttöön. Uusia ruutuja vapautuu myös H-talon rakennustöiden valmistuttua mammuttitalon edustalta. Varsinkin parkkihallin ylimmissä kerroksissa on yleensä vapaita ruutuja.
Kuva: Samppa Toivonen

Synkimpiä pilviä syksylle ovat maalailleet johtavat sairaalapoliitikot. Esimerkiksi Hans Frantz (r.) on ennustanut parkkipaikkojen loppuvan syksyllä auttamatta. Hyvinvointikuntayhtymän hallituksen puheenjohtaja puhui asiasta muun muassa Vaasan kaupunginvaltuuston kesäkuun kokouksessa valtuutetun roolissaan.

– Jos kaaos toteutuu, poliitikot voivat sanoa, että mitä minä sanoin, keventää Stenbacka.

Valtaosa potilaista sairaalassa vain tovin

Tekninen johtaja myöntää, että kisa parkkiruuduista kiristyy syksyllä sairaala-alueella. On ynnäilty, että potilasmäärä kasvaa vuositasolla noin 170 000. Arkipäiville siroteltuna lisäystä on reilu 600 asiakasta päivää kohden. Myös henkilökunnan luku nousee.

– Sekin täytyy kuitenkin muistaa, että iso osa uusista potilaista on sairaala-alueella vain osan päivästä. Kolme kerrosta H-talosta on pyhitetty poliklinikoille, joiden asiakkaat poistuvat alueelta hoidon saatuaan ehkäpä apteekin kautta.

Uusille tulijoille on ainakin vielä hyvin tilaa.
Kuva: Samppa Toivonen

Stenbacka laskeskelee, että tämän kuun lopulla luovutuskuntoon tulevaan uudisrakennukseen voidaan ottaa ensimmäiset potilaat marraskuussa.

– Uskon, että siihen mennessä kaikki laitteet ovat paikoillaan ja henkilökunta on saanut tarvittavat koulutukset. Tarkkaa päivää ei ole vielä päätetty.

Samalla, kun H-talo valmistuu, sen edustalle avautuu 65 uutta parkkipaikkaa. Lisäksi toisaalla sairaala-alueella rakennetaan toista uutta parkkialuetta puretun rakennuksen tilalle. Lisäruutuja tulee 30.

– Tämän jälkeen parkkipaikkoja on noin 1 100. Luonnollisesti meidän on tarkkailtava herkeämättä, miten ihmiset uudessa tilanteessa käyttäytyvät.

Parkkihallin ylin kerros jäi ilman kattoa

Stenbacka toivoo, että pohjalaiset ajaisivat nykyistä rohkeammin sairaalan parkkitaloon. Hän kertoo näkevänsä työhuoneensa ikkunasta hallin ylimpään kerrokseen. Haastatteluhetkellä maanantaina aamupäivällä ruuduissa ei ollut ainuttakaan autoa. Jokaisessa kerroksessa parkkiruutuja on noin sata.

– Monet potilaista ja vierailijoista ovat eläkeiässä. Osa heistä arastelee ajaa mielestään ahtaaseen halliin. Uskon, että käyttö lisääntyy, koska pysäköintipaikoilta on lyhyt kävelymatka H-taloon.

Parkkitalon ylimmässä kerroksessa ollaan säiden armoilla.
Kuva: Samppa Toivonen

Lisääntyi käyttö tai ei, parkkihallin ylin kattamaton kerros jouduttaneen sulkemaan talveksi.

– Kun hallia korotettiin H-talon rakentamisen yhteydessä kahdella kerroksella, suunnittelijat sanoivat, että alkuperäiselle rungolle voidaan tehdä nämä lisäkerrokset, mutta ylimmälle kerrokselle ei kestä enää kattoa laittaa.

Stenbacka kertoo, että ylimmän tason lattiaan on asennettu valmiiksi lämmitysputket, mutta niiden käyttö tullee energian kallistuessa turhan hinnakkaaksi. Isoa aurauskalustoa ei hallin huipulle voi liioin ajaa.

Hieman helpotusta pysäköintitilanteelle tuo rannan yhden hiekkakentän palaaminen talveksi pesäpalloilijoilta parkkeeraajille. Stenbacka toivoo, että myös uudistetut bussilinjat sairaalalle lisäävät julkisen liikenteen suosiota.

– Valtaosa tulijoista haluaa kuitenkin käyttää omaa autoa.

Ramppien tilalle parkkipaikkoja?

Jos kuitenkin käy niin, että syksy tuo sairaalalle parkkikaaoksen, ovat nopeat keinot vähissä. Stenbackan mukaan tyhjiä alueita ei sairaalan lähistöllä ole.

– Yhtälö on vaikea, sillä olemme selkä merta vasten. Kun D- ja E-talot aikanaan puretaan, niiden tilalle voidaan saada jonkin verran parkkitilaa.

Osa autoilijoista arastelee parkkitaloon ajamista.
Kuva: Samppa Toivonen

Sairaalan pysäköintiongelmien helpottajaksi kaavailtiin pitkään ratkaisua, jossa Hietalahden pesäpallokentän tilalle olisi rakennettu parkkialue. Stadion olisi puolestaan siirretty mittansa verran merelle päin. Nyt tästä kaavaankin ehtineestä ratkaisusta ollaan luopumassa.

– Jos pesäpallokenttää ei siirretä, meidän täytyy rauhassa katsoa, miten pärjäämme nykyisillä parkkipaikoilla. Olen muistuttanut poliitikkojamme, että täytämme näinkin kaavan määräykset, sanoo Stenbacka.

Parkkitalon jokaisessa kerroksessa on satakunta ruutua.
Kuva: Samppa Toivonen

Hän sanoo, että kaupungin kanssa voidaan keskustella esimerkiksi siitä, voitaisiinko käytöstä poistettujen moottoritien ramppien paikalle uimahallin kupeelle tehdä uusi parkkialue. Tätä mallia esitti teknisen lautakunnan silloinen puheenjohtaja Erkki Teppo (sd.) Pohjalaisen haastattelussa jo nelisen vuotta sitten.

– Saattaa kuitenkin olla, että alue on parkkipaikoille liian arvokas. Varmasti joku haluaa rakentaa siihen kerrostaloja, Stenbacka ennakoi.

Raha tehoaa, eivät opasteet

Vielä on yksi kivi kääntämättä. Tekninen johtaja kertoo, että hyvinvointialueella on mietitty parkkipaikkojen laittamista maksullisiksi sekä potilaille että henkilökunnalle. Seinäjoella parisen vuotta sitten maksuista noussut myrsky kuitenkin jarruttaa linjanvetoa.

– Päätös on poliittisesti vaikea. Maksut taitavat kuitenkin olla käytössä jo kaikissa muissa sairaaloissa. Jos todellisuus paljastaa, että pysäköintipaikat eivät riitä, maksut on pakko laittaa. Pahin tilanne on iltapäivisin, jolloin aamuvuorolaisten autot ovat vielä parkissa ja iltavuorolaiset yrittävät löytää vapaata ruutua. Työvuorojen toisenlainen järjestely on varmasti vaikeaa tai ainakin iso urakka.

Stenbacka lisää, että parkkipaikkojen jyvittäminen henkilökunnalle ja potilaille esimerkiksi opasteilla ei ole toimiva malli.

– Ihmiset eivät opasteita noudata. Raha on ainoa asia, joka tehoaa.

Mitä ajatuksia juttu herätti? Kerro näkemyksesi, pohdiskele, kommentoi!

Voit osallistua keskusteluun omalla nimellä tai nimimerkillä.

Keskustele (0 )

Tilaa Ilkka-Pohjalaisen uutiskirje

Saat tuoreimmat uutiset ja puheenaiheet suoraan sähköpostiisi

Tilaa uutiskirje