Joskus vuosien päästä Mustasaaren Helsingbyn ja Laihian väliä ajetaan sujuvasti ja turvallisesti nelikaistaista keskikaiteella varustettua tietä – samaan tapaan kuin nykyään Sepänkylän ohikulkutiellä Vaasasta pohjoiseen.
Laihialla, Mustasaaressa ja Vaasassa Kolmostien kehittämistä pidetään tärkeänä tiehankkeena koko alueen kehittymisen kannalta. Erilaisia mielipiteitä on vain siitä, miten 14 kilometrin pituinen ja sadan miljoonan euron arvoinen uusi tieosuus pitäisi linjata.
Etelä-Pohjanmaan ely-keskus kertoi viime viikolla valinneensa seitsemästä eri linjausvaihtoehdosta yhden, jonka pohjalta yleissuunnitelman tekeminen alkaa parhaassa tapauksessa jo tammikuussa.
Parhaaksi vaihtoehdoksi nähtiin linjaus 3a.

Hankkeen projektipäällikkö Eeva Kopposela kertoo, että kaikki muutkin vaihtoehdot olivat toteuttamiskelpoisia, vielä loppusuorallakin ennen päätöstä.
– Vaihtoehdoista 3a:lla on eniten liikenteelle myönteisiä vaikutuksia, kun matka-aika lyhenee ja sujuvuus paranee. Palautteen perusteella mikään vaihtoehdoista ei noussut yli muiden tai ollut selvästi muita epäsuositumpi, hän sanoo.
Valitussa vaihtoehdossa valtatien uusi linjaus kiertää Helsingbyn kylän sen eteläpuolelta ja liittyy nykyisen valtatien linjalle Rönnholmin kohdalla. Alakylän ja Hulmin kohdalla uusi tielinjaus sijoittuu nykyisen tien pohjoispuolelle.
Vaihtoehdossa on eritasoliittymät Helsingbyn, Alakylän ja Hulmin kohdalla.
Kolmostien varren asukkaita ja yrittäjiä on huolettanut, miten tien yli pääsee alueelta toiselle, kun kylät ja pellot halkaisee keskiaidalla varustettu moottoritien kaltainen väylä. Ali- ja ylikulkuja ei kuitenkaan voida rakentaa kaikkien toiveiden mukaisesti.
– Toisille tulee kiertämistä, kun taas toiset saavat hyvät yhteydet. Asia tarkentuu siinä vaiheessa, kun tiesuunnitelmaa tehdään, Kopposela sanoo.
Hänen mukaansa yleissuunnitelman laatiminen, lausuntojen hankkiminen ja hyväksyttäminen voi kestää hyvinkin pari vuotta. Sen jälkeen tehdään tarkempi tiesuunnitelma, johon vielä voi tulla muutoksia.
– Hanke toteutuu vaiheittain sitä mukaa kuin rahoitusta saadaan, Kopposela kertoo.
Liikennemäärien kehitys vaikuttaa siihen, mistä toteutus aloitetaan. Vaihtoehtoina voi olla esimerkiksi ohituskaistojen rakentaminen tai Vaasan moottoritien pidentäminen Helsingbyn ohi.
Mainos (sisältö jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (sisältö jatkuu alla)
Mainos päättyy
"Mikä tahansa linjaus olisi ollut kiistanalainen"
Tienvarren kunnat Mustasaari ja Laihia olisivat halunneet mieluiten vaihtoehdon 2a, eli käytännössä kokonaan uuden tien pari kilometriä nykyisestä linjauksesta etelään.
Ely-keskuksen mukaan 2a-linjausvaihtoehdolla ajomatka kuitenkin pidentyy eikä rakentamisen vaiheittainen toteuttaminen onnistu. Maunulan eritasoristeys eli niin sanottu Dallas-risteys menisi myös uuteen sunnitteluun Laihialla.
Mustasaaren kunnanjohtaja Rurik Ahlberg kertoo, että kunnassa on ollut erilaisia mielipiteitä parhaasta linjausvaihtoehdosta. Kunnanhallituksen naulaama virallinen kanta oli 2a, kun taas yhdyskuntarakentamisen lautakunta valitsi aiemmin 3a:n.
– Mikä tahansa linjaus olisi ollut kiistanalainen, Ahlberg sanoo.
Kiitosta saa se, että valittu vaihtoehto kiertää Helsinbyn sulkematta kylää muurin taakse tien sivuun.
– Toisaalta Helsingbyn asukkaat ymmärtävät alueen isompana kuin muualla asuvat, Ahlberg kertoo.
Hänen mukaansa valittu vaihtoehto ei kuitenkaan toisi suurta muutosta alueella nyt vallitsevaan tilanteeseen.
Laihian kunnanjohtaja Juha Rikala toteaa, että ely-keskuksen valitsema linjaus ei ole sen mukainen mitä Laihian kunnanhallitus on asiasta lausunut.
– 2a olisi ollut perustellumpi. Kolmosvaihtoehdoista 3a on kuitenkin parempi kuin 3b, hän sanoo.
3b ei mahdollista Hulmin eritasoliittymää.
Rikala pitää hanketta kunnalle tärkeänä ja ottaa vertailukohdaksi Oulun, jossa moottoritietä pidennettiin Liminkaan saakka.
– Sen jälkeen Limingan kehitys on ollut nopeaa, hän kertoo.
Rikala näkee hankkeen tiellä vielä monta mutkaa. Huolta herättää esimerkiksi Väyläviraston näkemys hankkeen huonosta kustannustehokkuudesta.