Loppusyksyn hullunkurista vetonaulaa, Puhtaana käteen -farssia, oli harjoiteltu Vaasan kaupunginteatterissa jo pitkälle. Ensi-iltaan oli tasan kuukausi aikaa, kun pääosan esittäjä Oiva Nuojua loukkaantui jalkapalloa pelatessaan.
Aluksi ei ollut varmuutta tilanteen vakavuudesta, mutta sitten selvisi, että Nuojua joutuu jäämään pitkälle sairauslomalle.
Mitäs nyt, tuumivat ohjaaja Riku Innamaa ja teatterinjohtaja Seppo Välinen.
– Se oli kova isku, kun niin keskeinen pelaaja joutuu pois, Innamaa sanoo.
Kaksi vuotta teatterissa oli kulunut koronan pyörityksessä. Seppo Välinen huokaisi mielessään, että tämä on yksi jatkumo hänen teatterinjohtajakaudellaan, kun muuttuvat tilanteet seuraavat toinen toistaan.
– Mutta elämässä tapahtuu kaikenlaista, eihän sille mitään voi, Välinen sanoo.
Työryhmässä pohdittiin mahdollisia tuuraajia. Välinen oli nähnyt freenäyttelijä Antti Peltolan aiemmin Helsingin kaupunginteatterin esityksessä, vaikuttunut ja ollut kerran puheissakin tämän kanssa. Pystyisikö Peltola hyppäämään tähän?
Mainos (sisältö jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (sisältö jatkuu alla)
Mainos päättyy
Uran haastavin rooli
Antti Peltolalla oli ollut hektinen alkusyksy, mutta lokakuussa eräänä iltana hän katseli tyhjää kalenteriaan.
– Minulla on ollut aina todella hyvin töitä, mutta freen elämään kuuluu myös se, että välillä on hiljaisempaa. Tiedän sen hyvin, mutta silti aloin funtsia, että haluaako kukaan minua enää.
Seuraavana päivänä soi puhelin tuntemattomasta numerosta. Peltola ei vastannut, koska ajatteli sen olevan puhelinmyyjä.
– Mutta puoli tuntia myöhemmin otin selvää, että mistä numerosta oli soitettu – ja soitin heti takaisin. Sitten tulikin äkkilähtö, hän nauraa.
Ensi-iltaa oli pakko siirtää parilla viikolla.
Työryhmällä oli vahva tsemppihenki, että poikkeustilanteessa tämä homma hoidetaan kotiin ja tehdään Peltolalle mahdollisimman helpoksi tulla mukaan.
Mutta rooli on haastava.
– Siinä on valtavasti tekstikuormaa, paljon kohtauksia ja eri suuntia, sanoo Innamaa.

Peltola on tehnyt farsseja ennenkin, mutta sanoo tämän olevan uransa vaativin.
– Nyt on näyttämöllä sellainen myrsky, johon en ole ennen törmännyt. Loppua kohden vauhti on aikamoinen, Peltola sanoo.
Peltola meni kylmiltään harjoituksiin, käsikirjoitus kädessään. Tekstin pänttääminen vapaa-ajalla ei tässä tapauksessa kannattanut.
– Repliikit ovat niin sidoksissa toimintaan.
Pian Peltola kuitenkin pystyi jättämään plarin pois. Hänellä on erityinen taito, joka oli tarpeen juuri tässä tilanteessa.
– Olen kehittänyt taidon oppia tekstit todella nopeasti. Kertaan ennen kohtausta, että mitä pahoja paikkoja voi olla, mutta kyllä se nopeasti alkoi sujua. Jossain kohden tulee vielä vähän omia sanoja mukaan. Haastavinta tässä farssissa on saada rytmit kohdilleen, hän sanoo.
Mainos (sisältö jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (sisältö jatkuu alla)
Mainos päättyy
Normaalia farssia mutkikkaampi kuvio
Peltola esittää Erkki Lehtistä, joka on huijannut sosiaalitukia kuvitteellisilla vuokralaisilla. Kaikki menee hyvin, kunnes Pohjanmaan hyvinvointialueen sosiaaliasiahenkilö saapuu ovelle.
– Tämä on vielä normaalia farssia mutkikkaampi kuvio. Kaikilla on hätävalheita, ja niitä pitää yrittää sovittaa toisiinsa. Tässä on posketonta, ihanaa sähellystä ja minua ilahduttaa, miten pitkälle asiat viedään, Innamaa kuvailee.

Peltolan lisäksi lavalla on yhdeksän näyttelijää, kuten Tiia Ollikaisen esittämä sosiaaliasiahenkilö ja Toni Ikolan esittämä Visa Muikku, joka tahtomattaan joutuu mukaan sotkuun ja sen pyörteisiin.
Michael Cooneyn farssi Puhtaana käteen saa ensi-iltansa Vaasan kaupunginteatterissa torstaina 17. marraskuuta.