Lehtiuudistus osa 2: Selkeä ja visuaalinen Vaasa-lehti

Ikkuna-lehti uudistuu 1. syyskuuta. Lehden nimi vaihtuu Vaasaksi, ja ulkonäkö uudistuu.

Neliosaisessa juttusarjassa esittelemme kaupunkilehden uudistusta.

Tässä toisessa osassa paneudumme printtilehden ulkonäköuudistukseen.

– Lukijan näkökulmasta suurin muutos on aiempaa selkeämpi ulkoasu, ja lehteen tulee hyvä rytmi juttujen ja ilmoitusten kesken. Ilmoitukset nousevat nykyistä paremmin esille. Samalla selkeytetään kullakin sivulla juttujen ja kuvien osuutta, kuvailee I-Medioiden printtitiimin esimies Pia Ojanen.

Pitkä prosessi

Lehtiuudistusta on suunniteltu viime talvesta lähtien.

Koronapandemia ja Ikkunan päätoimittajan vaihtumisprosessi hidastivat hiukan uudistusprojektia keväällä, mutta syyskuun alussa se vihdoin toteutuu.

Uudistuksen projektiryhmässä on monen alan ammattilaisia I-Medioista, niin markkinoinnin, myynnin, toimituksen kuin lehden teknisen toteutuksenkin osaajia.

Sen, miltä uusi Vaasa-lehti näyttää, on suunnitellut graafinen suunnittelija Mirja Pajula.

Projektiryhmään kuuluva Pia Ojanen vastaa teknisen sivunvalmistajan Petri Torikan kanssa käytännön teknisistä toteutuksista niin, että lopputuloksena on hyvännäköinen, painovalmis lehti.

Parivaljakko on toteuttanut teknisesti jo useita ulkonäköuudistuksia I-Medioiden julkaisemissa lehdissä.

– Kaupunkilehden uudistuessa Vaasaksi ilme muuttuu ilmavammaksi. Esimerkiksi palstat eivät ole välttämättä täynnä tekstiä ylhäältä alas asti, ja sitaatteja käytetään elävöittämään juttuja, sanoo Ojanen.

Uudet tunnusvärit

Uudistuksessa myös kaupunkilehden tunnusvärit muuttuvat.

Ikkunan violetti jää historiaan, ja tilalle tulevat tumma oranssi ja turkoosiin vivahtava sininen.

– Ne ovat lämpimät ja raikkaat värit, jotka eivät ole ristiriidassa ilmoituksissa tavallisesti käytettyjen värien, kuten keltaisen kanssa, luonnehtii Ojanen.

Lehden etusivulle tulee kuitenkin Vaasa-nimi mustalla.

– Lehden logo on samanlainen kuin vanhassa Vaasa-lehdessä eli siinä sanomalehdessä, joka lakkasi ilmestymästä syyskuussa 1984. Musta Vaasa-logo on kuolematon klassikko, todella tyylikäs. Siksi se otetaan uudistetun lehden logoksi.

Vanhaa kirjasintyyppiä ei käytetä lehden sisällä, vaan lukijoita hemmotellaan nykyistä selkeämmällä fontilla.

– Tekstien kirjasintyyppi muuttuu otsikoissa sekä leipätekstissä helpommaksi lukea. Kuvilla taas pyritään luomaan visuaalisuutta monipuolisesti.

Suosituin palsta säilyy

Kun lukija pääsee selaamaan uudennäköistä kaupunkilehteä syyskuussa, huomio kiinnittynee pariin uudennäköiseen aukeamaan.

Lehden alkuosaan tulee yksi aukeama, joka on kokonaan omistettu toimitukselliselle aineistolle, eli siihen ei tule ilmoituksia ollenkaan.

– Siitä tulee lehden paraatiaukeama, pääjutun paikka, Ojanen sanoo.

Toisella uudistuvalla aukeamalla pääsevät esiin kaupunkilehden lukijat.

Keväällä tehdyn lukijatutkimuksen mukaan Ikkunan ylivoimaisesti luetuin sivu on Ruusut ja Risut. Se siirtyy uudelle aukeamalle, jossa se saa kaverikseen mielipidekirjoituksia, lukijan kuvia ja aivan uutena palstana kolumnit.

Vaasa-lehden kolumnisteiksi ovat lupautuneet tunnetut vaasalaiset eri elämänaloilta. Keitä he ovat, se selviää syksyn kuluessa Vaasa-lehdessä.

Anne Laurila