Lehtiuudistus osa 3: Uudessa Vaasa-lehdessä ilmoitukset nousevat entistä paremmin esiin

Kaupunkilehti elää ilmoituksista, ja lehti on tärkeä ilmoitusfoorumi tapahtumanjärjestäjille, kaupoille, ravintoloille ja muillekin yrityksille.

Ikkuna muuttuu 1. syyskuuta Vaasaksi, ja lehden ulkonäkö uudistuu ja raikastuu.

Neliosaisen juttusarjan kolmannessa osassa paljastetaan, kuinka muutos vaikuttaa lehden ilmoituksiin.

– Uusia, hyviä ilmoituspaikkoja tulee lisää sekä pienille että isoille ilmoittajille, mediamyyjä Mirva Perälä iloitsee.

Selkeä rakenne

Uudessa Vaasa-lehdessä on selväpiirteinen rakenne, mikä palvelee sekä lukijoita että ilmoittajia.

– Tietyt palstat ja osiot löytyvät aina samoilta paikoilta. Sen ansiosta ilmoitukset erottuvat aiempaa paremmin, kuvailee Perälä.

Samaa mieltä on media-assistentti Kati Kossila. Hänen tehtävänään on teknisesti luoda kaupunkilehden jokainen sivu ja sijoitella sinne ilmoitukset oikeille paikoilleen.

– Vaasa-lehti on nykyistä Ikkunaa harmonisempi, tasapainoisempi kokonaisuus. Vaasassa hyviä ilmoitus- ja juttupaikkoja on tasaisemmin joka puolella lehteä, Kossila sanoo.

Perälän mukaan kaikkia ilmoituskokoja myydään kaupunkilehteen edelleen, mutta uudistuneessa lehdessä tietyille sivuille on saatavissa vain tietynkokoisia ilmoituksia.

– Esimerkiksi lehden alkuosaan pääkirjoitussivulle myydään alalaitaan 90 millimetriä korkeita ilmoituksia. Etusivulle on mahdollista saada kokosivun lisäksi nyt myös pienempiä mainoskokoja.

Jakelualue pysyy samana

Vaasan jakelualue on sama kuin Ikkuna-lehden nykyisin.

Se tarkoittaa sitä, että Vaasa-lehti tavoittaa kymmeniätuhansia silmäpareja joka viikko.

Vaasa jaetaan joka kotiin Vaasassa, Mustasaaressa, Vöyrillä, Maalahdessa ja Laihialla. Isossakyrössä lehti jaetaan koteihin Tervajoella.

Koska Vaasa ei ole mainoslehti, vaan journalistisesti toimitettu kaupunkilehti, se jaetaan myös mainoskieltotalouksiin.

Sen lisäksi kaupunkilehdellä on noutopisteitä marketeissa, kauppakeskuksissa, kirjastossa sekä ABC-liikennemyymälässä. Esimerkiksi Isossakyrössä Vaasan voi noutaa uuden S-marketin noutopisteestä.

– Vaasa-lehden jakelu on lähes 60 000 kappaletta, ja se tavoittaa sekä suomenkieliset että ruotsinkieliset taloudet Vaasan seudulla. Sillä on myös tasaisesti eri-ikäisiä lukijoita, sekä miehiä että naisia, Perälä sanoo viitaten keväällä tehtyyn lukijatutkimukseen.

92 prosenttia

Vaikka Vaasa-lehdellä on omat verkkosivut ja some-kanavat, aivan kuten Ikkunalla nykyisin, painettu lehti on lukijoille silti se tärkein kanava.

– Lehdestä luetaan juttujen lisäksi tosi tarkkaan myös ilmoitukset. Tutkimuksen mukaan heistä, jotka päättävät perheen ostoksista, 92 prosenttia lukee meidän lehtemme ilmoitukset, Perälä sanoo.

Lehtiuudistukseen liittyen mediamyyjillä on ilmoitusasiakkaille kampanjatarjouksia syksyn lehtiin. Tarjouksista löytyy tarkemmin tietoa toisaalla tässä lehdessä.

Vaasaan ilmoitustilaa myyvät tutut mediamyyjät Mirva Perälä, Taina Niemonen, Jaakko Leikas ja Oili Airaksinen-Rajala.

Anne Laurila