Uutiset

Ruokalähetti Patrick Apraku: ”Tunnen kaikki Vaasan keskustan osoitteet ja talot”

Ihmisten ruokailuajat rytmittävät ruokalähetti Patrick Aprakun työtä. Kiirettä pitää kello 11–13, 17–18 ja 20–21. Kuvat: Jarno Pellinen
  • Vaasa

VAASA

Lämpölaukun kanssa suhaavat ruokalähetit ovat tuttu näky Vaasassa. Lähdimme heistä yhden matkaan ottamaan selvää, millaista ruokalähetin työ on.

Patrick Apraku, 36, on työskennellyt Wolt-lähettinä joulukuusta 2018. Hän aloitti vain muutama kuukausi sen jälkeen, kun palvelu oli rantautunut kaupunkiin.

– Jotainhan pitää tehdä elääkseen. Työskentelin ennen Vaasassa siivoojana, mutta siitä en tykännyt. Pomo kohteli meitä huonosti, hän kertoo.

Apraku on syntynyt Ghanassa ja asunut Norjassa Bergenissä kuusi vuotta. Silloin hän opiskeli ja teki töitä muun muassa pikaruokapaikoissa.

Tutkinto yliopistosta

Aprakulla on taskussaan useita tutkintoja. Hän on opiskellut muun muassa kansainvälistä historiaa yliopistossa ja lisäksi konetekniikkaa Vamiassa.

– Mutta kun en osaa suomea, on vaikea tehdä niitä töitä. Wolt on sikäli hyvä.

Tällä hetkellä Apraku opiskelee ruotsia.

– Se muistuttaa norjaa, joten se on minulle helpompi.

Apraku tykkää toimintatavasta, jossa lähetit ovat itsenäisiä yrittäjiä.

– Se tuo paljon vapautta, voi itse säädellä työaikaa ja vapaita. Tilauksia odotellessa voi kävellä keskustassa, käydä kaupoissa ja nähdä tuttuja.

Läheteiltä malli vaatii vastuullisuutta.

– Pitää huolehtia kaikki verot ja maksut. Minäkin käytän kirjanpitotoimistoa, hän kertoo.

Loma tulossa joulukuussa

Apraku tekee töitä joka ikisenä viikonpäivänä. Hän aloittaa heti aamusta, kun ensimmäiset paikat avaavat.

Lähetin tauko on hiljaiseen aikaan kello 13–14.30, jolloin syö itse ja lepää hetken.

Hän työskentelee niin pitkään kuin jaksaa: joskus kuuteen, joskus siihen saakka, kun viimeisetkin ravintolat menevät kiinni.

Loman Apraku pitää yleensä joulukuussa ja matkustaa silloin jonnekin: Espanjaan, Italiaan, Norjaan tai Afrikkaan.

Apraku työskentelee kokopäiväisesti. Yrityksen myynti Yhdysvaltoihin herättää hänessä epävarmuutta.

– Huonontuuko lähettien asema? Miten käy vapauden, entä toimeentulon, jos lähettejä vain lisätään? Apraku miettii.

Säiden armoilla

Kun Apraku avaa sovelluksen, ei kestä kuin hetki, kun ensimmäinen ilmoitus tulee. On lounasaika, ja Sweet Wasasta on tilattu annos kuuden korttelin päähän Raastuvankadulle.

Nykyään Apraku tekee noin 30 kuljetusta päivässä. Ennen hän ylsi 35 – 40:een, mutta nyt Wolt-kuskeillakin kilpailu on koventunut, kun heitä on enemmän. Huonona päivänä tulee parikymmentä tilausta.

Vilkkaimmat päivät ovat perjantai, lauantai ja sunnuntai. Aprakun ennätys on 60 kuljetusta päivässä ravintolasulun aikana.

– Se on ehdoton maksimi.

Sää vaikuttaa paljon lähettien kiireisiin. Jos on aurinkoinen, mukava ilma, ihmiset lähtevät syömään paikan päälle ravintolaan. Sateella tilataan kotiin.

Parkkeeraus on ongelma

Wolt-kuskeilla on kollegiaalisuutta: Apraku väläyttää valoja, kun kollega ajaa vastaan. Hän tunnistaa heti tutut autot. Kolme vuotta auton ratissa on tutustuttanut kaupunkiin.

– Varsinkaan keskustassa minun ei yleensä koskaan tarvitse katsoa osoitetta kartasta. Tunnen kaikki osoitteet ja talot.

Kun ajelee kaikki päivät pitkin Vaasaa, on ehkä noussut esiin suosikkikohteita, jotain erityisen kauniita tai kivoja paikkoja?

Mutta Apraku ei katsele kaupunkia sillä tavalla.

– Paras paikka ja katu on se, jossa on vähän liikennettä ja saa auton parkkiin, hän sanoo.

Sillä yksi asia piinaa lähettejä: parkkeeraus ja pysäköinnin valvojat.

– Autokoulussa on opittu, että kaksi minuuttia voi lastata autoa. Mutta olen saanut parkkisakon, vaikka olen vain nopeasti hakenut ruuan, ja auto on ollut käynnissä, Apraku ihmettelee.

Tilanne muodostuu erityisen hankalaksi, jos ruokaa pitää ravintolassa odottaa. Pysäköinnin maksaminenkaan ei ole ratkaisu.

– Voisi ajatella, että se on vain 50 senttiä, mutta jos on 20 kertaa päivässä 50 senttiä, se on iso osa päivän tienestistä pois.

”Liikenne sujuu Vaasassa”

Aprakun mielestä lappuliisat vahtivat Wolt-kuskeja Vaasassa enemmän kuin muualla.

– Olen jutellut muissa kaupungissa olevien kollegoiden kanssa. Esimerkiksi Seinäjoella ei sakoteta niin hanakasti kuin Vaasassa. Tähän pitäisi löytää jokin ratkaisu.

Apraku onkin oppinut tuntemaan kaupungin puoliluvalliset paikat, johon auton voi jättää puoleksi minuutiksi, kuten yritysten paikat.

Liikenteestä tai liikennevaloista Aprakulla ei ole moitteen sanaa.

– Liikenne sujuu, ja täällä on todella hyvä ajaa, ei yhtään stressaavaa. Juuri siksi haluan asua Vaasassa, enkä esimerkiksi muuttaa Helsinkiin.

Bensan hinta iskee kuskeihin.

– Ennen 20 eurolla teki 50 kuljetusta, nyt paljon vähemmän.

Asiakkaat ovat yhtä hymyä

Seuraava tilaus noudetaan torin kulmilta ja viedään Hietalahteen. Apraku toimii ripeästi.

– Välillä tulee juostuakin, jos on kiire.

Lähetti kohtaa poikkeuksetta vain kiitollisia asiakkaita.

– He ovat aina yhtä hymyä, ystävällisiä ja iloisia siitä, että saavat ruokaa, Apraku kertoo.

Annoksia veneisiin ja vankilaan

Läheteille maksettava hinta vaihtelee kaupungeittain ja määräytyy kuljetusmatkan mukaan.

Vaasan keskustassa se on joitakin euroja. Keskustassa tienaa parhaiten, sillä tunnissa ehtii tehdä useita kuljetuksia.

– Jos Vanhaan Vaasaan tulee yksi tilaus, siinä voi mennä koko tunti ja bensaa kuluu. Sitten se kannattaa, jos onnistuu niputtamaan tilauksia, Apraku kertoo.

Ruokaa tilataan työpaikoille ja koteihin.

– Vien ABB:lle, Wärtsilään, pankkeihin, poliisitaloon ja vankilaankin, työntekijöille, naurahtaa Apraku.

Annoksia tilataan myös rannoille, veneisiin, kouluihin ja hotelleihin. Aina tilaajan logiikka ei avaudu kuskille.

– Joskus kuljetus on samassa talossa, ravintolasta pari kerrosta ylöspäin. Tai keskustan Subwaysta tilataan ruokaa Kivihakaan, vaikka siellä olisi omakin toimipiste.

Yli 80-vuotias pariskunta yllättyi

Nykyään myös keski-ikäiset ja ikäihmiset ovat löytäneet ruokalähettipalvelut.

– Vanhempien ihmisten suosikkipaikat ovat O Sole Mio ja Rosso, tietää Apraku.

Pari päivää aiemmin oli sattunut hauska tapaus. Varhain sunnuntaiaamupäivänä oli tullut ruokatilaus. Apraku vei lähetyksen ja soitti ovikelloa. Avamaan tuli yli 80-vuotias pariskunta.

– He väittivät kivenkovaan, etteivät ole tilanneet mitään ruokaa, eikä se heille ole tulossa.

Apraku palasi autolleen ja tarkisti: kyllä – osoite ja nimi ovessa täsmäävät. Hän palasi ja kertoi, että teidän lapsenne on varmasti tilannut teille ruuan. Pariskunta otti ruuan onnellisena vastaan.

Näin Vaasa poikkeaa ruokatilauksissa muusta maasta

- Vaasassa toimii kaksi suurta ruokalähettipalvelua: Foodora ja Wolt.

- Wolt aloitti syyskuussa 2018, Foodora toukokuussa 2020.

- Asiakas tilaa tuotteet sovelluksella. Tilauksen valmistuessa toimitusta tarjotaan läheteille.

- Lähetit ovat itsenäisiä yrittäjiä, joilla ei ole työvuoroja.

- Foodoran mukaan Vaasa poikkeaa yhdessä asiassa valtakunnallisesti: Useissa muissa kaupungeissa lounasaikaan tilataan eniten fantasiapizzaa, kun taas Vaasassa erilaiset hampurilaiset ovat suosittu lounas.

- Woltin mukaan Vaasan tilatuimmissa annoksissa korostuvat suomalaisten suosikit: burgerit, täytetyt leivät, pizzat, sushi ja kebab.

Laura Krohn

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

    Jaa artikkeli
    Lounaspaikka