Uutiset

Rakkaus kaiken muuttaa voi – Vaasan kaupunginteatterin West Side Story on suurten tunteiden vauhdikasta vuoristorataa

West Side Story -musikaali on Tonyn (Jussi Lukács) ja Marian (Sarah Nedergård) koskettava rakkaustarina.
West Side Story -musikaali on Tonyn (Jussi Lukács) ja Marian (Sarah Nedergård) koskettava rakkaustarina.
Kuva: Linus Lindholm/Vaasan kaupunginteatteri
  • Anne Laurila

West Side Story. Käsikirjoitus Arthur Laurents, suomennos Sami Parkkinen. Sävellys Leonard Bernstein, laulujen sanat Stephen Sondheim. Ohjaus Seppo Välinen, kapellimestari Sauli Perälä, koreografia Reija Wäre. Lavastus Teppo Järvinen, puvustus Paula Varis, valot Olli Haakana, äänet Niklas Nybom. Rooleissa mm. Sarah Nedergård, Jussi Lukács, Maija Andersson, Jarno Hyökyvaara, Pekka Hiltunen. Ensi-ilta Vaasan kaupunginteatterissa 16.9.2022.

Vaasan kaupunginteatterin tämän syksyn suursatsaus on West Side Story, vauhdikas ja tunteikas musikaali.

1950-luvun New Yorkiin sijoittuvassa tarinassa rakkaus sykkii kuuman punaisena muutoin harmaassa, nuorten mieliä rusentavassa suurkaupungissa.

Seppo Välisen ohjaus ja Reija Wären koreografia kulkevat käsi kädessä. Puheesta lauluun liu’utaan sulavasti, ja kaikki liikkuminen, pienimmätkin eleet, on mietitty tarkasti.

Ryhmäkohtaukset ovat näyttäviä, sillä ensemblessa on riittävästi tanssivia ja näytteleviä nuoria osaajia.

West Side Story onkin nimenomaan tanssin juhlaa, niin kuin nuorisomusikaalit usein ovat. Koreografiassa on paljon hyppimistä, pomppimista, kiipeilyä ja akrobatiaa niin, että katsoja pidättelee välillä henkeä ja toivoo, ettei käy hullusti.

Teppo Järvisen suunnittelema tyylikäs lavastus vaihtuu tilanteesta ja tunnelmasta toiseen. Vaikutuksen tekevät metalliset paloportaat. Niillä kiipeillään, roikutaan ja tunnustetaan syviä tunteita.

Sauli Perälän kipparoimassa orkesterissa on peräti 12 soittajaa. Leonard Bernsteinin säveltämä musiikki on vaativaa esitettävää, mutta bändi soittaa upeasti, ja soundi on täyteläinen, muttei päällekäyvä.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jetsit riekkuvat Docin kaupassa. Joukkokohtaukset ja tanssit ovat näyttäviä, kun lavalla on useita taitavia, nuoria kykyjä.
Kuva: Linus Lindholm/Vaasan kaupunginteatteri

Yhtymäkohtia tähän päivään

Vuonna 1957 Broadwaylla kantaesitetty musikaali perustuu löyhästi William Shakespearen Romeo ja Julia -näytelmään.

Keskenään taistelevat suvut ovat muuttuneet tässä musikaalien kulta-ajan versiossa kahdeksi nuorisojengiksi. Jetsit ovat amerikkalaisia ja Sharksit maahanmuuttajia Puerto Ricosta.

Kinastelevien osapuolten toisiinsa rakastuvat nuoret ovat Jetsien Tony ja Maria, jonka veli Bernardo johtaa Sharkseja.

Vaasan versiossa Paula Variksen suunnittelemassa puvustuksessa ei käytetä jengitunnuksia. Ensimmäisissä kohtauksissa katsojan on vaikea erottaa, kuka kuuluu mihinkin jengiin, kun kaikkien vaatetus on musta-valko-harmaata. Myöhemmin Jetsit tunnistaa sinisävyisistä ja Sharksit punasävyisistä vaatteista.

Jetsien jengin turhautunein kiihkoilija on Action. Antti Kerosuon uhoaminen menee vähän yli, mutta Kerosuon liikunnallisuus ja elastisuus tekevät vaikutuksen.
Kuva: Linus Lindholm/Vaasan kaupunginteatteri

Tarinassa on selviä yhtymäkohtia tähän päivään, ei sitä turhaan kutsuta klassikoksi.

Kaduilla maleksivat jenginuoret eivät voi hyvin, ja kotona on monenlaisia ongelmia. Turhautumista puretaan vihanpitoon muualta tulleiden kanssa, ja koston kierre vain jatkuu.

Mutta rakkaus kaiken muuttaa voi – vai voiko? Siihen uskovat ainakin Tony ja Maria.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maria (Sarah Nedergård) ja Tony (Jussi Lukács) laulavat hienon Tää yö (Tonight) -rakkauslaulun paloportailla.
Kuva: Linus Lindholm/Vaasan kaupunginteatteri

Päärooleissa kaksoismiehitys

Vaasassa päärooleissa on kaksoismiehitys. Perjantain ensi-illassa Tonya esitti Jussi Lukács, ja lauantaina oli Petteri Hautalan vuoro.

Lukácsia on vaikea uskoa brutaaliksi jengiläiseksi, mutta rakastuneen ja hyväuskoisen nuoren miehen hän tekee uskottavasti. Minua sykähdytti erityisesti hänen tulkintansa kauniista Maria-balladista. Hän antoi tulla niin tunteella, että lauloi suoraan sydämeeni.

Perjantain Mariana oli Sarah Nedergård, lauantaina oli Sofia Arasolan vuoro.

Nedergård säteilee iloisen, nuoren, viattoman tytön roolissa. Rakastuminen ”väärään” poikaan syöksee Marian tunteiden vuoristorataan, ja tämänkin Nedergård tulkitsee hyvin.

West Side Storyssa on useita hiteiksi nousseita kappaleita. Amerikka (America) on Anitan (Maija Andersson) bravuuri.
Kuva: Linus Lindholm/Vaasan kaupunginteatteri

Suuresta roolimäärästä haluan nostaa erityisesti Anitan, Bernardon tyttöystävän roolin, jolla on vaa’ankieliasema. Hänen toimintansa vaikuttaa lopputulokseen.

Perjantaina roolissa nähtiin loistava Maija Andersson, joka vakuutti ja valloitti varmalla, viimeisen päälle sisäistetyllä suorituksellaan. Andersson vuorottelee Anitan roolissa Tiia Ollikaisen kanssa.

Tämä on ensimmäinen kerta, kun West Side Storya esitetään Vaasan kaupunginteatterissa. Toivon, että nuoret löytävät katsomoon, koska musikaali kertoo nuorten elämästä ja esitys on raikas ja koskettava.

Vähän vanhemmat katsojat tunnistanevat tästä musikaalista peräisin olevat monet menestyskappaleet, jotka ovat lukuisina sovituksina saaneet ikonisen aseman ja elävät omaa elämäänsä teatterin ulkopuolella.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jaa artikkeli
Lounaspaikka