Uutiset

Tältä näyttävät Suvilahden huipun suunnitelmat - vanha kaatopaikka muuttuu virkistysalueeksi

Vaasan kaupungin vihersuunnittelija Hanna Vallinmäki osoittaa Eteläiselle kaupunginselälle. 
Tälle puolelle Suvilahden huippua on suunniteltu lintualuetta sekä aurinkopaneeleja.
Vaasan kaupungin vihersuunnittelija Hanna Vallinmäki osoittaa Eteläiselle kaupunginselälle. Tälle puolelle Suvilahden huippua on suunniteltu lintualuetta sekä aurinkopaneeleja.
Kuva: Emma Takalo
  • Emma Takalo

Suvilahden vanhalla kaatopaikalla kuuluu lintujen viserrys. Kaatopaikkaa valmistellaan tulevaa virkistyskäyttöä varten, ja paikalla tehdään maanrakennustöitä.

Eteläisen kaupunginselän ja Vaasan moottoritien välissä sijaitseva kaatopaikka suljettiin yhdyskuntajätteiden vastaanotolta vuoden 2000 lopussa. Siitä lähtien kaatopaikkaa on täytetty muun muassa maa- ja kiviaineksella.

Tarkoituksena on, että 30 hehtaarin kokoisesta kaatopaikka-alueesta rakennetaan yleinen virkistys- ja ulkoilualue, jolle on annettu nimi Suvilahden huippu.

– Nyt kaatopaikka on täynnä, ja osa maanrakennustöistä on jo valmiita. Viimeistä 1–1,5 metrin pintakerrosta vielä tehdään, kertoo Vaasan kaupungin viheraluesuunnittelija Hanna Vallinmäki.

Suunnitelmassa Suvilahden huippu on jaettu lintu-, kuntorata ja maastopyöräilyalueeseen sekä alueeseen aurinkopaneeleille.
Kuva: Emma Takalo
Kerpputorni kuuluu osaksi kaatopaikan sulkemisrakenteita ja kaatopaikkatoimintojen aluetta. Kaatopaikan suotovesi kulkee pajuista tehtyjen nippujen läpi tornin takana oleviin lasketusaltaisiin.
Kuva: Emma Takalo

Suunnitelmassa on osallistettu kuntalaisia

Suljetun kaatopaikan päälle aiotaan muotoilla monipuolinen virkistysalue kaikkien vaasalaisten käyttöön.

Virkistysalueen suunnitelman taustalla on vuonna 2019 toteutettu kysely, jossa selvitettiin, mitä kuntalaiset haluaisivat alueelle.

Toiveissa oli muun muassa juoksuportaat sekä frisbeegolfrata. Näistä kuitenkin luovuttiin.

– Suvilahden huipulle ei tule puita, sillä ne voisivat rikkoa kaatopaikan sulkemisrakenteet. Frisbeegolfrata jäisi melko tylsäksi. Rakenteiden takia paikalle ei voida myöskään rakentaa kuntoportaita. Lisäksi rinne on loiva, Vallinmäki taustoittaa päätöstä.

Vaihtoehdoksi kuntoportaille on suunniteltu vanhoista autonrenkaista tehtyä juoksurataa kuntorata-alueelle.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maastopyöräreittejä noin 9 kilometriä

Kaiken kaikkiaan Suvilahden huippu on suunnitelmassa jaettu neljään erilaiseen alueeseen.

Pinta-alaltaan suurin alueista on kaatopaikan itäpuolella sijaitseva bike park eli maastopyöräilyalue.

Se koostuu mäkeä alas laskettavista sekä jätepenkan ulkopuolelle jäävistä, metsäisen alueen pyöräilyreiteistä.

Yhteensä suunnitelmassa on 14 eri reittiä, joiden yhteispituus on noin 9 000 metriä.

– Alkuperäisessä suunnitelmassa ollutta pyöräilyrataa laajennettiin runsaan kysynnän takia. Mukana suunnittelussa on ollut maastopyöräilyn asiantuntijoita ja harrastajia, Vallinmäki kertoo.

Suvilahden huipun pyöräilyreitti on Vaasan kaupungin ensimmäinen luvallinen ja virallinen reitti alamäkipyöräilyä varten.

Kaatopaikan sulkemisrakenteet vaikeuttavat pyöräilyreittien suunnittelua.

–  Alueelle ei saa muodostua seisovaa vettä. Lisäksi kaasukaivojen kuvut ja pohjavesiputket on huomioitava suunnittelussa.

Pyöräilyreittien suunnittelussa on täytynyt ottaa huomioon muun muassa kaasukaivojen kuvut.
Kuva: Emma Takalo

Alue on tärkeä linnuille ja lintuharrastajille

Pyöräilyreittien alue on rajattu tarkasti. Tällä pyritään varmistamaan, että vanhalla kaatopaikalla pesiviä lintuja nähdään alueella myös jatkossa.

Niityt ja ruohovartiset kasvit ovat linnuille tärkeitä. Osa Suvilahden huipusta onkin tarkoitus jättää ainoastaan lintujen käyttöön.

Lintualue sijaitsee huipun länsirinteellä ja jatkuu etelärinteen alaosaan. Alueen suunnittelussa on kuunneltu lintuharrastajia.

– Lintuharrastajat vaativat hiljaisuutta, kun taas maastopyöräilystä kuuluu ääntä. Pyöräilyalueen rajaamisella pyrimme ratkaisemaan ristiriidan, Vallinmäki kertoo.

Lintuharrastajia ajatellen Suvilahden huipulle on suunnitteilla myös lintulavoja.

– Kaatopaikkarakenteiden takia lintutornia ei voida rakentaa. Lintulavoissa on ikään kuin kelluvat rakenteet.

Tällä hetkellä suunnitelmissa on kolme lintulavaa.

– Suunnitelma kuitenkin elää vielä. Vasta kun pintakerros on valmis, nähdään, mihin lavat on paras sijoittaa ja montako niitä tulee.

Lintualueella sijaitseviin pohjavesiputkiin on suunniteltu kiinnitettäväksi linnunpönttöjä.
Kuva: Emma Takalo

Aurinkopuisto ja kuntorata

Huipun eteläpuolelle jatkuvan lintualueen yläpuolelle tulee aurinkopuisto. Alue on kaavoitettu aurinkovoimalalle, ja tällä hetkellä se on varattuna Vaasan Sähkölle.

– Aurinkopuistoon on tavoitteena saada aurinkopaneelien koekenttä. Toiveena on, että sähköä tuotetaan tämän alueen tarpeisiin ja esimerkiksi huipun valaistukseen, Vallinmäki kertoo.

Länsipuolella lintu- ja maastopyöräilyalueen välissä on kuntorata-alue. Alueelle on autonrengasjuoksun lisäksi mietitty ulkokuntoiluvälineitä.

– Kuntoilulaitteissa on suunnitelmana käyttää kierrätysmateriaaleja. Näin tuodaan esille myös kaatopaikan historiaa, Vallinmäki kertoo.

Kaatopaikkaskooppi kertoo historiasta

Historiaa tuodaan esiin myös infotauluilla.

– Meillä on paljon kerrottavaa niin alueesta, linnuista, pyöräilystä kuin kaatopaikan historiastakin. Huipusta ei enää näe, että tämä on ollut kaatopaikka, Vallinmäki muistuttaa.

Lisäksi mäen päälle on varattu paikka esimerkiksi kaatopaikkaskoopille. Se on pienoismalli, jonka sisälle kurkistamalla on mahdollista nähdä Suvilahden huipun eri maakerrokset.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Monimuotoisuus on tärkeää

Suunnitelmissa on otettu kaikki irti alueen monimuotoisuudesta.

Koska puuvartisia kasveja ei voida istuttaa, alueelle on suunniteltu ruohovartisia kasveja. Länsipuolella sijaitsevan lintualueen on tarkoitus jäädä niityksi. Sen lähistölle on suunnitteilla hyönteishotelleja, jotka myös edistävät luonnon monimuotoisuutta.

– Lopullinen kasvillisuus riippuu kuitenkin siitä, mitä maa-ainesta pintakerrokseen saadaan. Niitylle parasta on mahdollisimman köyhä maa-aines. Toivottavasti eri alueille saadaan erilaista maa-ainesta, että moninaisuudesta voidaan ottaa kaikki irti, Vallinmäki kertoo.

Muotoilutyöt jatkuvat tulevana kesänä

Tämänhetkisten maanrakennustöiden takia kaatopaikan huoltotie on käyttökiellossa 15.7. saakka arkisin kello 6.30–16. Kaupunginselän ulkoilureitin osuus, joka kulkee kaatopaikan vierestä, ohjataan kanaalin ja huoltotien välistä.

Suvilahden huipun pintarakenteen muotoilutyöt jatkuvat tulevana kesänä. Pääpaino virkistysalueen rakentamiselle on vuonna 2023.

Vaasan kaupungin tavoitteena on, että virkistysalue saadaan käyttöön kokonaisuudessaan vuoden 2024 alkupuolella.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jaa artikkeli
Lounaspaikka