Uutiset

Vaasalaisyritys tuo uuden tuotteen suomalaisille juomamarkkinoille

Tuomas Paavola on koko työuransa ajan kehittänyt erilaisia makuyhdistelmiä niin ravintolan keittiöissä kuin baaritiskin takana. Tie kombuchan maku-yhdistelmien tekijäksi tuli hänelle siksi kuin luonnostaan. Kuva: Paula Kaskimaa
  • Vaasa

Juoman valmistamiseen ei tarvita kuin vettä, sokeria, teetä sekä hiiva- ja sieniviljelmää, eli scobya. Yhdistelmästä syntyy janojuoma, kombucha.

Juoman historia yltää muutaman vuosituhannen taakse Aasiaan. Muutama vuosikymmen sitten makeaa teevirvoketta juotiin Neuvostoliitossa samalla tavoin kuin Suomessa aikoinaan kotikaljaa.

Viime vuosien aikana juoma on pulpahtanut uudelleen pinnalle, kun huomattiin, että siinä on paljon suolistolle hyviä maitohappobakteereja ja juoman sokeripitoisuus voidaan pitää matalampana kuin esimerkiksi limujen.

Terveysjuomaa, monet ajattelevat, vaikka virallista näyttöä juoman terveysvaikutuksista ei ole.

Töyssy matkaan

Vaasalaisen Fool´s Paradisen yrittäjät toivat noin vuosi sitten markkinoille juomasta omat paikalliset versionsa: mustaherukanlehti- ja nokkos-hunaja -kombuchat. Oman maan mauista ammennetut makuvaihtoehdot toivat markkinoille vaihtoehdot useasti inkiväärillä ja sitruunalla maustetuille sukulaisilleen.

Tuomas Paavola kaataa lasiinsa poreilevaa nokkos-hunaja -kombuchaa. Lasista leviää sieraimiin kesäisen metsän tuoksu.

– Kesä pullossa, ihmiset sanoivat, kun teimme tästä drinkkejä kesän festivaaleilla, Paavola hymyilee.

Hän perusti yrityksen avovaimonsa ja ravintola-alalla työskentelevän kollegansa kanssa vasta hieman yli vuosi sitten.

Nyt yrityksellä on tuotteita myynnissä jopa 42 päivittäistavarakaupassa ympäri Suomen. Sen lisäksi yritys sai viime vuoden alussa kasvatettua juomamenekkiään kiitettävästi myös ravintoloissa.

– Sitten tuli korona. Meillä on ollut paljon vaikeuksia, kun ravintolamyynnin vähenemisen takia meiltä lähti puolet myynnistä pois. Se ei ole vieläkään täysin palautunut, Paavola huokaa.

Uusi juoma Suomessa

Koronan tuoman hiljaiselon vuoksi yrityksellä on ollut kuitenkin mahdollisuus tehdä tuotekehitystä ja kehittää uusia yritysideoita.

Tämän syksyn aikana se aikoo lanseerata Suomen juomamarkkinoille uuden juoman: Hard Kombuchan.

– Se on kombuchaa, jonka sekaan on lisätty viinaa. Se on vaihtoehto markkinoilla oleville limuviinoille. Juomassa on kuitenkin huomattavasti vähemmän sokeria kuin niissä ja se maistuu kombuchalta, Paavola toteaa.

Hän sanoo jännittävänsä, miten uusi juoma otetaan Suomessa vastaan.

– Onhan tässä jonkinlainen pelko, että miten siihen suhtaudutaan, kun niin sanottua hyvinvointijuomaa ja alkoholia sekoitetaan. Mutta miksi ihmiset eivät saisi haluta vähäsokerisempia ja hyvinvointitietoisia juomia? Ei alkoholijuomien tarvitse aina olla epäterveellisiä.

Humalahakuiseen juomiseen Paavola ei usko alkoholillisen kombuchan päätyvän.

– Uskon, että tästä tulee sellainen nautiskelujuoma, jota juodaan vähän. Alkoholin olemme myös halunneet pitää maltillisena, että se ei lyö juomasta täysin läpi.

Jännityksellä Paavola odottaa myös sitä, lähtevätkö muut juomavalmistajat markkinoille mukaan.

– On jännää luoda tuote, johon kaikki muut joutuvat peilaamaan. Olemme tällä tavoin suunnannäyttäjiä alalla.

Paula Kaskimaa

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

    Jaa artikkeli
    Lounaspaikka