Uutiset

Vaasasta Alajärvelle matkaavat erikoiskuljetukset ruuhkauttavat eritoten Laihialla

Ruuhkaisinta on varmasti Laihian tiellä ja sen käännöskohdissa, arvioi kuljetuksista vastaava Havatorin liiketoimintajohtaja Ari Henriksson
Ruuhkaisinta on varmasti Laihian tiellä ja sen käännöskohdissa, arvioi kuljetuksista vastaava Havatorin liiketoimintajohtaja Ari Henriksson
Kuva: Arto Takalampi
  • Pia Timberg

Vaasan satamasta kulkee nyt poikkeuksellisen paljon erikoiskuljetuksia Alajärvelle toukokuun puoliväliin saakka.

– Yhden vuorokauden aikana tulee olemaan kuusi kuljetusta, ja niitä tehdään kuutena päivänä viikossa. Eli yhteensä 36 kuljetusta viikossa, kuljetuksista vastaava Havatorin liiketoimintajohtaja Ari Henriksson sanoo.

Kuljetuksissa viedään 432 tuulivoimalakomponenttia Alajärvellä rakenteilla olevaan tuulivoima-alueeseen.

Yksi kuljetus on lähes 90 metriä pitkiä. Kuljetukset ovat saattueita, joita ei saa ohittaa, ennen kuin saattoauto antaa luvan. Lähtö on Vaasan satamasta, josta ajetaan Sundomin ja Maalahden erikoiskuljetusreittiä pitkin Laihialle.

– Ruuhkaisinta on varmasti Laihian tiellä ja sen käännöskohdissa. Pyrimme siihen, ettemme aja ruuhkaisimpina aikoina eli arkisin kello 6–9 ja kello 15–17 välillä.

Suuremmissa teiden risteyskohdissa liikennettä joudutaan Henrikssonin mukaan pysäyttämään hetkellisesti noin 10–15 minuutin ajaksi. Pääsääntöisesti kuljetukset pyritään tekemään yöllä tai myöhään iltaisin tai selvästi aamuruuhkan jälkeen.

Alkuperäiseen kuljetusaikatauluun tuli ahtaajien lakon vuoksi muutoksia, ja se tiukentui.

– Tahti on varsin reipas, eikä se voi olla näkymättä teillä.

Tilanne muuttuu kesällä.

– Kesällä Pohjanmaalla ja Etelä–Pohjanmaalla tuulivoimakuljetukset ja niihin liittyvä karenssiajat siirtyvät taajamista isommillekin teille. Kesällä pyrimme kuljettamaan lähes pelkästään yöaikaan, Henriksson kertoo.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jaa artikkeli
Lounaspaikka