Uutiset

Vaskiluodosta valvotaan laivoja maailman merillä

Wärtsilällä on 11 Expertise Centreä eli etävalvomoa ympäri maailmaa eri aikavyöhykkeillä. Vaskiluodosta valvotaan ympäri maailmaa seilaavien laivojen moottoreita ja muuta konehuoneiden tekniikkaa.
Wärtsilällä on 11 Expertise Centreä eli etävalvomoa ympäri maailmaa eri aikavyöhykkeillä. Vaskiluodosta valvotaan ympäri maailmaa seilaavien laivojen moottoreita ja muuta konehuoneiden tekniikkaa.
Kuva: Kuva: Wärtsilä
  • Anne Laurila

Kuvitellaanpa tällainen hätätilanne:

Hieno loistoristeilijä sukkuloi Välimerellä maasta ja satamasta toiseen. Noin 6 000 matkustajaa juhlii uuttavuotta, ja heidän lisäkseen risteilijällä on noin 2 000 hengen miehistö.

Keskellä Välimerta yksi laivan moottoreista sammuu. Tulossa on hurja myrsky, aallot yltyvät jo korkeiksi.

Tilanne on paha. Seuraavaan satamaan pääsy aikataulun mukaisesti vaarantuu, apua ei ole lähellä saatavissa, eikä miehistö saa omin voimin moottoria käyntiin.

Onneksi loistoristeilijässä on Vaasassa valmistetut Wärtsilän moottorit.

Aluksen kapteeni ottaa satelliittipuhelun Vaasaan.

Siellä vastataan ja osataan auttaa, vaikka on pyhäpäivä ja avun antaja on yli 4 000 kilometrin päässä laivalta.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valvomo täynnä tekniikkaa

Wärtsilän uudessa teknologiakeskuksessa Vaskiluodossa sijaitsee Expertise Centre, laivamoottorien etävalvomo, jossa työskentelee noin 50 henkeä.

Joka viikko yhdellä heistä on päivystysvuoro, jolloin päivystäjä on hälytysvalmiudessa 24 tuntia vuorokaudessa koko viikon ajan, myös pyhäpäivinä ja viikonloppuna.

Wärtsilällä on 11 etävalvomoa ympäri maailmaa eri aikavyöhykkeillä.

Vaskiluodosta valvotaan maailman merillä seilaavien laivojen moottoreita ja muuta konehuoneiden tekniikkaa.

Eräistä toisista etävalvomoista pidetään silmällä Wärtsilän toimittamia voimalaitoksia.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tekninen tuki Teemu Maajärvi analysoi tietoa, jota laivojen konehuoneista saadaan reaaliajassa. Hän pyrkii ennakoimaan ongelmatilanteita jo ennen kuin ne tulevat päälle ja varoittamaan ja neuvomaan miehistöä merellä.
Kuva: Kuva: Nea Rantanen

Valppaana 24/7

– Päivystysvuoro vaihtelee tosi paljon. On viikkoja, jolloin hommaa on läpi yön koko viikon ajan, sanoo etävalvomossa työskentelevä tekninen etätuki Teemu Maajärvi.

Vaasan etävalvomossa Vaskiluodossa ollaan töissä normaalisti vain päivävuorossa. Päivystäjä tekee illat, yöt ja viikonloput töitä etäyhteydellä kotoaan.

Valppaana on oltava koko ajan, ja vastuu on valtava.

– Kun laivalta soitetaan tai lähetetään sähköpostia, reagoimme tilanteen ja vian mukaan. Aluksen miehistön kanssa tehdään yhteistyötä. Vaikka me voimme Vaasasta nähdä samat konehuoneen mittarit ja muuta tekniikkaa kuin miehistökin, he ovat kuitenkin meidän silmät, korvat ja kädet siellä laivalla.

Maajärvi ei ole törmännyt kieliongelmiin laivojen miehistöjen kanssa, mutta kommunikointi maailman toiselle laidalle vaatii kärsivällisyyttä, koska puhelinyhteydet pätkivät varsinkin huonolla kelillä.

Maajärvi ei mieti sitä, monenko ihmisen henki on hänen käsissään tai kuinka monen miljoonan euron lasti seisoo rahtilaivalla keskellä avomerta, kunnes hän on pystynyt auttamaan laivan teknisen vian korjaamisessa.

– Jos noita rupeaa miettimään, paine kasvaa, ja hommasta ei tule mitään. Keskityn vain ongelman ratkaisemiseen.

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mainos (sisältö jatkuu alla)

Mainos päättyy

Meillä huollossa on sellainen mentaliteetti, että asiakasta ei jätetä pulaan. Siksi etävalvonnassa on päivystys kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä, kertovat Wärtsilän huoltosopimusten myyntijohtaja Henrik Wilhelms ja etävalvonnan osastopäällikkö Niklas Donner.
Kuva: Kuva: Nea Rantanen

93 prosenttia ongelmista ratkeaa virtuaalisesti etävalvonnan avulla

Teknologiayhtiö Wärtsilällä on huoltosopimus yli 700 alukseen, jotka seilaavat maailman vesillä.

Laivoissa on Wärtsilän valmistamat moottorit, joihin asiakas on ostanut myös 5–10 vuoden huoltosopimuksen.

Huoltosopimus sisältää etävalvonnan, jota tehdään Vaasan Vaskiluodossa, teknologiakeskuksen eli STH:n Expertise Centressä.

– Etävalvomo on yksi Wärtsilän valteista, totesi Wärtsilän toimitusjohtaja Håkan Agnevall Vaskiluodon STH:n avajaisissa viime kesänä.

Mainos

Mainos päättyy

Mainos

Mainos päättyy

Asiakkaat vierailevat Vaasassa

Yhtiön laivanrakentaja-asiakkaat ovat syksyn ja alkutalven ajan ahkerasti vierailleet Vaasassa.

He ovat uteliaita näkemään sekä koko STH:n että etävalvontakeskuksen.

– Ennen joulua meillä kävi eräs asiakas kreikkalaisesta varustamosta. Hän sanoi, että me olemme 20 vuotta edellä kilpailijoita, kehaisee Wärtsilän huoltosopimusten myyntijohtaja Henrik Wilhelms.

Tekoäly apuna

Etävalvomossa on useita näyttöjä, joista voidaan seurata maailman merillä kulkevien laivojen etenemistä kartalla ja laivojen tekniikkaa konehuoneista.

– Valvomme moottoreita ja niiden lisälaitteita, kuten pumppuja ja tankkeja. Käytännössä pidämme silmällä kaikkia laitteita laivan konehuoneessa sekä aluksen potkureita, kuvailee Expertise Centren osastopäällikkö Niklas Donner.

Laitteissa olevat sensorit lähettävät ajantasaista tietoa etävalvomoon.

Siellä ei odoteta tumput suorina, sattuisiko johonkin tulemaan vika.

– Pyrimme ennakoimaan, ennen kuin vikatila syntyykään. Jos jonkin laitteen lämpötila on noussut tai paineet ovat liian korkeat tai matalat, otamme yhteyttä laivalle.

Ennakoinnissa ja vikadiagnoosin tekemisessä apuna on tekoäly, mutta etävalvomossa työskentelevä asiantuntija on aina se, joka ehdottaa toimenpiteitä vian selvittämiseksi ja ratkaisemiseksi.

– Joskus laivan miehistöllä saattaa olla kysyttävää, vaikkei mitään vikatilannetta olisikaan. Neuvomme myös, miten laiva toimii optimaalisesti. Esimerkiksi kehotamme miehistöä vaihtamaan ajoissa suuttimet, koska se säästää polttoainetta. Jos polttoainekulutus nousee vaikkapa 1–2 prosenttia, se voi maksaa varustamolle miljoonia euroja vuodessa, Donner antaa esimerkin.

Useita hyötyjä

Donnerin mukaan Wärtsilän huollossa noin 93 prosenttia laivojen yhteydenotoista pystytään tällä hetkellä ratkaisemaan virtuaalisesti etävalvonnassa.

– Se merkitsee suuria säästöjä, ettei tarvitse lähettää huoltomiestä laivalle maailman ääriin. Sinne matkustaminen voi kestää parikin päivää. Jos laiva seisoo odottamassa huoltomiestä, se voi maksaa varustamolle jopa 0,5 miljoonaa euroa päivässä. Siinä säästyy tietysti myös matkakuluja ja päästöjä, Donner luettelee.

Etävalvonnan toimivuus vaikuttaa siihenkin, että liikenne maailman merillä ja erityisesti satamissa pysyy aikatauluissaan.

Kyse on monimutkaisesta palapelistä, jossa esimerkiksi rahtilaivojen on saavuttava ajoissa satamaan.

Niille on varattu tietyksi ajaksi käyttöön nostokurjet ja rahdin säilytysalueet, joista kilpailevat vilkkaissa satamissa myös monet muut saapuvat ja lähtevät laivat.

Jos yhden rahtilaivan saapuminen satamaan viivästyy vaikkapa moottorivian takia, se voi sekoittaa monen muunkin laivan ja satamaoperaattorien aikataulut.

90 prosenttia kaikesta rahdista maailmalla kulkee laivoilla.

Wärtsilän etävalvonta

  • 11 Expertise Centreä eli etävalvomoa ympäri maailmaa eri aikavyöhykkeillä, esimerkiksi Vaasassa, Singaporessa ja Floridassa.

  • Vaasan etävalvomo on suurin.

  • Vaasassa valvotaan ympäri maailmaa seilaavien laivojen moottoreiden toimintaa ja muuta teknistä tietoa laivojen konehuoneista.

  • Yhteensä noin 1 000 yhteydenottoa vuodessa tulee asiakkailta Vaasan etävalvomoon.

  • Wärtsilän valmistamiin moottoreihin on tälläkin hetkellä datayhteys noin 500 aluksessa ympäri maailmaa. Niistä noin 300:aa valvotaan Vaasasta, ja niissä on yhteensä noin 1 500 moottoria.

  • Noin 50 henkeä on töissä päivävuorossa Vaasan etävalvomossa. Päivystysvuoro kestää viikon kerrallaan, päivystäjä on töissä 24/7.

  • Wärtsilä etävalvoo eräistä muista Expertise Centreistä myös toimittamiaan voimalaitoksia eri puolilla maailmaa.

Jaa artikkeli
Lounaspaikka