Wärtsilän uutta teknologiakeskusta rakennettiin Vaasan Vaskiluotoon noin 2,5 vuotta. Mammuttimaiset rakennustyöt olivat paikallinen nähtävyys. Avajaisia vietettiin vihdoin viime viikolla.
Kaiken ytimessä on dekarbonisaatio. Se tarkoittaa hiilestä irtautumista.
– Wärtsilän päätehtävä on kehittää hiilineutraaliutta sekä merenkulussa että energia-alalla, sanoo Wärtsilä Oyj:n toimitusjohtaja Håkan Agnevall viitaten yrityksen kahteen liiketoimintaan, Marineen ja Energyyn.
Wärtsilän uusi tutkimus-, tuotekehitys- ja tuotantokeskus eli STH (ennen Smart, nykyään Sustainable Technology Hub) on kokonaisuudessaan valjastettu hiilineutraaliuden saavuttamiseen liiketoiminnoissa.
Kestävään toimintaan pyritään myös Vaskiluodon jättimäisessä rakennuksessa. Esimerkiksi laivamoottorien testauksesta syntyvä energia otetaan talteen ja kierrätetään.
Agnevall muistuttaa, että hiilineutraalius tai vihreä energia ei tarkoita vain yhtä ratkaisua, vaan erilaisten polttoaineiden ja energiamuotojen, kuten aurinko- tai tuulivoiman, yhdistämistä kulloisenkin tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan.
Tätä kaikkea STH:ssa kehitetään yhdessä yhteistyökumppanien kanssa.
Tiimi kokoaa moottorin
STH:ssa myös kootaan ja testataan Wärtsilän valmistamia laivamoottoreita, ihan niin kuin tähän asti on tehty Vaasan keskustassa, Pitkänkadun varrella.
Muutossa tuotantoa on modernisoitu. Tuotantolinjat on pitkälle automatisoitu, ja työnjohtaja-vetoisesta työskentelystä on siirrytty tiimeihin. Kukin tiimi kokoaa yhden moottorin alusta loppuun. Työntekijät ovat olleet mukana suunnittelemassa tiimien työpisteitä.
STH:ssa kehitellään myös muun muassa tulevaisuuden laivamoottorien polttoaineita polttoainelaboratoriossa. Tänä vuonna on jo julkistettu Wärtsilän metanolimoottori.
– Testattavana on esimerkiksi kasvi- ja kalarasvoista, käytetyistä renkaista, muovista ja vedystä tehtyjä polttoaineita, sanoo laboratoriota johtava Olai Lagus.
Kun polttoaine on laboratoriossa testattu ja hyväksi todettu, se pääsee moottoritesteihin. Parhaillaan moottoritestejä tehdään esimerkiksi ammoniakkipolttoaineella.
STH:n naapurissa sijaitsee Vaskiluodon satama. Aurora Botnia -laivalla, jossa on Wärtsilän moottorit, on mahdollisuus testata uusia, ympäristöä säästäviä polttoaineita käytännössä.
Mainos (sisältö jatkuu alla)
Mainos päättyy
Mainos (sisältö jatkuu alla)
Mainos päättyy
Iso vaikutus Vaskiluotoon
STH:n rakentaminen on vaikuttanut koko Vaskiluotoon.
Liikennejärjestelyjä on muutettu, uusia teitä ja kävely- ja pyöräteitä rakennettu, eikä ihan valmista ole vieläkään. Esimerkiksi Satamatien toteuttamista Wärtsilässä toivotaan kovasti.
STH:n tieltä purettiin useita rakennuksia, ja teknologiakeskuksen rakennusvaiheessa uteliaat pyörivät viikoittain ihmettelemässä massiivisten rakennustöiden etenemistä.
Kun rakennuksen sisällä kaikki on nyt vihdoin valmista ja suuri osa työntekijöistäkin löytänyt jo paikkansa, hartaasti odotettuja avajaisia vietettiin koko viime viikko.
Wärtsilä halusi tarjota tilaisuuden tutustua toimintaansa medialle, asiakkaille, yhteistyökumppaneille ja sijoittajille. Kaikkia heitä tuli Vaasaan ympäri maailmaa.
Myös naapurit eli Vaskiluodon asukkaat ovat päässeet kylään STH:n toimistorakennukseen, ja vierailu tuotantotiloihin järjestetään nyt kesäkuussa. Toimitukseemme kantautuneiden viestien mukaan naapurit ovat olleet tyytyväisiä, koska Wärtsilä on tiedottanut hankkeestaan hyvin.