Yleisöltä

Jäänmurtajahankintoja ei voi enää lykätä

Suomen nykyinen jäänmurtokapasiteetti ei riitä vastaamaan edes tyypillisiin talviolosuhteisiin. Asia konkretisoitui viimeistään viime kuussa, kun Suomen jäänmurtokapasiteetti ei aina edes yhdessä Ruotsin kanssa riittänyt vastaamaan Suomen merialueiden normaaleihin tarpeisiin. Jos kylmä talvi olisi jatkunut, liikenne Perämerellä olisi ollut suurissa vaikeuksissa, ellei peräti pysähtynyt.

Merenkurkun liikenteessä Vaasa–Uumaja-välillä kulkeva korkeimpaan jääluokkaan kuuluva matkustaja-autolautta jäi hiihtolomaviikolla useasti kiinni. Olosuhteet olivat vaikeat, ja myös jäänmurtajilla oli vaikeuksia kulkea. Merenkurkku on yksi vaikeammista alueista, ja siksi siellä on oltava vähintään yksi murtaja aina varmistamassa, että laivat pääsevät pohjoiseen.

Päätös vanhimpien jäänmurtajien korvaamisella uusilla on tehtävä viipymättä. Hankintojen laiminlyönti saattaa loppupeleissä maksaa suomalaisille enemmän, kun katkokset pohjoisessa toimivien yritysten tavaraviennissä ja tuonnissa heikentävät toimitusvarmuutta ja luovat epävarmuutta tuleville investoinneille. Tarvitsemme ennakoitavuutta jäänmurron palvelutasoon ja varmuutta siihen, että se on mitoitettu Suomessa sijaitsevan ja Suomeen sijoittuvan teollisen toiminnan tarpeiden mukaan kaikissa talviolosuhteissa.

Paula Erkkilä

toimitusjohtaja, Pohjanmaan kauppakamari

Alina Koskela

logistiikkapäällikkö, Metsäteollisuus

Piia Karjalainen

toimitusjohtaja, Suomen Satamat

Jaa artikkeli
Lounaspaikka